Novinka! BrainMax Quercetin & Bromelain - STOP alergiám a ich prejavom! Zakúpite TU

N-Acetyl-L-Cysteine (NAC) - superman medzi antioxidantmi

N-Acetyl-L-Cysteine je antioxidant s početnými pozitívnymi vplyvmi na naše zdravie. Pomáha chrániť naše pľúca, mozog, a srdce. Bojuje proti infekciám a zápalom. Zvyšuje hladinu glutatiónu a tým chráni telo pred oxidačným stresom, ktorý býva príčinou chronických ochorení. V dnešnom článku sa dočítate práve o ňom.

Čo je cysteín a N-Acetyl-L-Cysteine (NAC)?

Cysteín patrí medzi semisenciálne aminokyseliny, naše telo si ho dokáže vytvoriť z iných aminokyselín (methioninu a serinu), musíme ich mať ale dostatok. Pokiaľ neobsahuje naša strava dostatočné množstvo týchto aminokyselín, stáva sa cysteín pre nás esenciálny. Musíme ho prijímať buď z potravy, alebo suplementovať vo forme N-Acetyl-L-Cysteinu. Príjem primeraného množstva cysteínu a NAC nám prináša radu zdravotných prínosov, vrátane tvorby glutatiónu - najsilnejšieho antioxidantu v našom tele. 

poskozeni_pecene_SK_Infografika_Instagram_BrainMarket

Hlavné účinky NAC

NAC ako prekurzor glutatiónu

Vstrebaný NAC putuje do pečene, kde je premenený na cysteín. Pečeň cysteín potom využije pre tvorbu glutatiónu. Glutatión je jeden z najdôležitejších antioxidantov v našom tele, pomáha neutralizovať voľné radikály a tým chráni bunky pred poškodením. Niektoré štúdie tvrdia, že tým prispieva aj k dlhovekosti.(1) Antioxidačné vlastnosti glutatiónu hrajú veľkú rolu v boji i proti ďalším ochoreniam spôsobených oxidačným stresom, ako sú srdcové choroby či neplodnosť.

NAC ako pomocník pri detoxikácii

NAC sa tiež podieľa na detoxikačných procesoch. Chráni pred vedľajšími účinkami liekov a pred škodlivými látkami z vonkajšieho prostredia. (2) Lekári napríklad podávajú pacientom NAC pri liečbe paracetamolom (liek proti bolesti a teplote), tým chráni pečeň a obličky pred poškodením.

fakta_o_peceni

Počas života sa v našom tele kumulujú ťažké kovy (olovo, ortuť, kadmium, arzén). Tieto kovy spôsobujú pokles glutatiónu v bunkách, čím prispievajú k zvýšeniu voľných radikálov a ich následnému poškodeniu. Ako už som zmienila, NAC zvyšuje hladinu glutatiónu a tým chráni pred toxickými účinkami ťažkých kovov.

Podpora imunity

Imunitný systém je prvou obrannou líniou proti akémukoľvek vírusu a skladá sa z veľkého množstva buniek, ktoré neustále chránia naše telo pred napadnutím patogénov, vrátane vírusov, toxínov a baktérii. Bunky imunitného systému potrebujú pre svoje optimálne fungovanie vysoké množstvo glutatiónu. V imunitnom systéme je glutatión nevyhnutnou živinou, ktorá bráni poškodeniu buniek a optimalizuje imunitné zdravie.

NAC a plodnosť

NAC môže pomôcť v boji proti mužskej neplodnosti vďaka svojim antioxidačným vlastnostiam, konkrétne redukciu voľných radikálov, čím chráni bunky mužského reprodukčného systému. (3) Veľké množstvo voľných radikálov poškodzuje DNA v spermii, spermie sa potom vďaka tomu stávajú nefunkčné.

NAC a jeho pozitívny vplyv na zdravie mozgu

Schopnosť NAC regulovať množstvo glutamátu a glutatiónu pôsobí pozitívne na náš mozog. Glutamát je jeden z najdôležitejších neurotransmiterov v mozgu, ktorý sa podieľa na širokej škále procesov, ako napríklad učenie, pamäť či správanie. Glutatión redukuje voľné radikály a tým zabraňuje poškodeniu mozgových buniek.(4) NAC môže tiež prispieť ku zlepšeniu mentálneho zdravia u ľudí s bipolárnou poruchou, schizofréniou alebo OCD. (5)

NAC a jeho vplyv na pľúcne ochorenia

Niektoré štúdie dokázali pozitívny vplyv NAC pri liečbe chronických pľúcnych ochorení ako je cystická fibróza či bronchitída tým, že NAC (jeho inhalovaná forma) pomáha znížiť produkciu prebytočného hlienu v dýchacích cestách(6)

NAC a jeho vplyv na srdce

Poškodenie srdcovej svaloviny voľnými radikálmi často vedie k vážnym srdcovým ochoreniam, napríklad infarktu myokardu. NAC, ako silný antioxidant, redukuje voľné radikály, a tým znižuje riziko vzniku týchto ochorení. (7)

NAC_e_jeho_efekt_infografika_brainmarket_SK

Koľko a ako môžeme NAC suplementovať?

Keďže si naše telo dokáže cysteín vytvoriť, nie je presne určené, aké množstvo NAC by sa malo suplementovať. Väčšina potravín s vysokým obsahom bielkovín (vajíčka, kuracie a morčacie mäso, syry, jogurty) cysteín obsahujú. Množstvo prijímaného cysteínu je možné zvýšiť suplementáciou NAC.

NAC obsiahnutý v tabletách sa horšie vstrebáva. Denná odporúčaná dávka suplementu je 600-800 mg NAC. (8) Nac môže byť podávaný intravenózne, ústne (tablety), či ako aerosol v kvapalnej alebo práškovej forme.

Pozor: NAC sa nesmie užívať pri nasledujúcich ochoreniach: fenylketonúrii, dvanástnikových a žalúdočných vredoch, pri pečeňových ochoreniach.

NAC a jeho vedľajšie účinky

Vysoké dávky NAC môžu vyvolať hnačku, nevoľnosť, zvracanie alebo bolesti brucha. (9) V takomto prípade okamžite vyhľadajte lekársku pomoc a prestaňte prípravok užívať.

Záver:

NAC je pre zdravie veľmi zaujímavá látka, pretože prostredníctvom tejto modifikovanej aminokyseliny cysteínu je možné stimulovať hladinu najsilnejšieho antioxidantu glutathionu, čím môžete podporiť zdravie buniek, tkanív a orgánov. Je tiež vhodný pre detoxikáciu pečene a obličiek. Vyššia hladina glutathionu v pečeni a obličkách pomáha so zbavovaním sa odpadových látok. NAC je prekurzorom jedného z najsilnejších antioxidantov glutathionu.

Jedná sa možno o jednu z najsľubnejších látok na poli detoxikácie a ochrany pred oxidatívnym stresom, ktorý súvisí s poškodením buniek voľnými radikálmi.

Niečo naviac:

V článku som často použila pojmy: oxidačný stres, voľné radikály, antioxidant. Rada by som v nasledujúcom texte tieto pojmy vysvetlila.

Voľný radikál je označenie pre prvok alebo zlúčeninu, ktorá obsahuje voľný elektrónový pár, vďaka ktorému sa stáva veľmi reaktívnym. Vďaka svojej veľkej relativite "vytrháva" elektróny z iných zlúčenín a tým poškodzuje bunky nášho organizmu.

Oxidačný stres je spôsobený prítomnosťou škodlivých kyslíkových radikálov (reaktívnych foriem kyslíka).

Antioxidant je látka, ktorá vie tieto voľné radikály neutralizovať (vie ich previesť do menej reaktívnych stavov) a tým eliminuje ich škodlivý účinok.

Monika Brychtová

NAC_fb_header_SK

Zdroje:

1. Cascella R, Evangelisti E, Zampagni M, Becatti M, D’Adamio G, Goti A, et al. S- linolenoyl glutathione intake extends life-span and stress resistance via Sir-2.1 upregulation in Caenorhabditis elegans. Free Radic Biol Med. 2014 Aug;73:127–35.
2. Quig D. Cysteine metabolism and metal toxicity. Altern Med Rev. 1998 Aug;3(4):262–70.
3. Lombardo F, Sansone A, Romanelli F, Paoli D, Gandini L, Lenzi A. The role of antioxidant therapy in the treatment of male infertility: an overview. Asian J Androl. 2011 Sep;13(5):690–7.
4. Mokhtari V, Afsharian P, Shahhoseini M, Kalantar SM, Moini A. A Review on Various Uses of N-Acetyl Cysteine. Cell J. 2017;19(1):11–7.
5. Samuni Y, Goldstein S, Dean OM, Berk M. The chemistry and biological activities of N-acetylcysteine. Biochim Biophys Acta - Gen Subj [Internet]. 2013;1830(8):4117–29. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030441651300144X
6. Reichenberger F, Tamm M. [N-acetylcystein in the therapy of chronic bronchitis]. Pneumologie. 2002 Dec;56(12):793–7.
7. Liu C, Lu X-Z, Shen M-Z, Xing C-Y, Ma J, Duan Y-Y, et al. N-Acetyl Cysteine improves the
diabetic cardiac function: possible role of fibrosis inhibition. BMC Cardiovasc Disord. 2015 Aug;15:84.
8. Dodd S, Dean O, Copolov DL, Malhi GS, Berk M. N-acetylcysteine for antioxidant therapy: pharmacology and clinical utility. Expert Opin Biol Ther. 2008
Dec;8(12):1955–62.
9. Sandilands EA, Bateman DN. Adverse reactions associated with acetylcysteine. Clin Toxicol (Phila). 2009 Feb;47(2):81–8.