Pomôžte nám! S jarným upratovaním skladu! Viac: ZDE

Mandle - pochúťka plná vápniku

Mandle považujeme často ako zdravšie maškrtenie, ale je to viac než len sladko chutnajúce orechy. Ukrýva sa v nich veľké množstvo, často deficitných minerálov, ktoré náš organizmus zásadne ovplyvňujú v mnoho biologických procesoch.

Mandle sú od staroveku veľmi cenené a považované za najstaršiu plodinu, ktorá bola široko pestovaná. Mandľovníky pochádzajú zo Stredného východu, indického subkontinentu a severnej Afriky. Historicky sú mandle jednou z prvých pestovaných potravín aj napriek tomu, že samotné Mandľovníky sú veľmi citlivé na nízke teploty a tak ich pestovanie nie je vôbec ľahké. Obsahujú nenasýtené mastné kyseliny a okrem toho sú výnimočné pre svoj vysoký obsah vitamínu E, B a vápniku. Predovšetkým vápniku je ho celých 80 mg na 30 g mandlí. A to pravda nie je zanedbateľné množstvo. Spomínaný obsah bielkovín by mohol zaujímať najmä osoby, ktoré majú nejakú alternatívnu stravu (vegetariáni, vegáni). Avšak mandle nie sú len plné zdravých tukov a bielkovín, ale sú tiež bohaté na antioxidanty. Tieto rastlinné zlúčeniny môžu chrániť bunky pred oxidáciou a predčasným starnutím. 1

Okrem toho sú zdrojom minerálov ako je horčík, fosfor, meď, zinok, draslík alebo mangán a z orechov majú najmenší obsah kalórií. Mandle sú tiež vynikajúci zdroj vlákniny. Obsahujú ako rozpustnú, tak nerozpustnú vlákninu. Rozpustná vláknina sa v hrubom čreve rozkladá a má gélovú formu, napomáha posúvať potravu v črevách. Ako som už uviedla jedným z prvých dôležitých minerálov je horčík, ktorého deficit sa môže prejaviť kŕčmi, tikmi, nervozitou a zvlášť dôležité je v strave detí, kedy sa jeho deficit môže prejaviť zlým mentálnym vývojom alebo oslabenou imunitou. Ale horčík je nenahraditeľný aj pre nás dospelých, pretože udržuje zdravé a lesklé vlasy, nechty aj pleť. 

mandle_infografika_brainmarket_SK

Prínosy konzumácie mandlí 

1.) Pomáha kontrovať hladinu cukru v krvi

Štúdie ukazujú, že mandle majú pozitívny vplyv na glukózovú toleranciu a rizikové faktory metabolického syndrómu. Správny prísun MUFA (mononenasýtené mastné kyseliny) pomáha znížiť rýchlosť uvoľňovania glukózy do krvi.  Pridaním mandlí do stravy môžeme pomôcť znížiť hladinu glukózy v krvi. Okrem regulácie hladiny cukru v krvi a prevencie inzulínovej rezistencie (môže nastať v priebehu času, kedy sa telo stáva menej reaktívne na inzulín, hormón regulujúci cukor), patrí medzi výhody mandlí tiež schopnosť znížiť ďalšie bežné riziká, ktoré súvisia s cukrovkou ako je zvýšenie telesnej hmotnosti, zápal a vysoká hladina oxidačného stresu.

2.) Regulujú cholesterol

Vysoká hladina LDL lipoproteínov v krvi tzv. zlý cholesterol, je dobre známy ako rizikový faktor pre srdcové ochorenie. Strava je jednou z najdôležitejších vecí, ako môžeme hladinu cholesterolu ovplyvniť. Každodenná konzumácia mandlí môže viesť k zníženiu LDL cholesterolu, čím môžeme výrazne znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení.2

3.) Pomáhajú predchádzať srdcovým chorobám

Mandle obsahujú dve z hlavných chemických zlúčenín mandlí mononenasýtené mastné kyseliny (MUFA) a antioxidanty, ktoré podporujú zdravie srdca a predchádzajú rizikám kardiovaskulárnych chorôb.

4.) Podporuje funkcie mozgu

Mandle sú považované za jednu z najlepších potravín pre mozog. Obsahujú totiž riboflavín a L-karnitín, čo sú dve kľúčové živiny schopné pozitívne ovplyvniť neurologickú aktivitu a zabrániť kognitívnemu úpadku. Naviac sa ukazuje, že mandle pomáhajú chrániť mozog pred oxidačným stresom. Konzumácia mandlí niekoľkokrát týždenne sa z tohto dôvodu odporúča starším ľuďom, pretože sa tým znižuje riziko zápalu, ktorý môže spôsobiť poruchy mozgu, vrátane demencie a Alzehimerovej choroby.

5.) Udržuje zdravú pokožku

Ako sme už spomenuli, mandle sú skvelým zdrojom vitamínu E a ďalších antioxidantov, ktoré vyživujú pokožku a znižujú známky starnutia. Štúdie ukázali, že mandle obsahujú vysokú koncentráciu antioxidantu katechínu, epikatechínu a flavonolu, vrátane kvercetínu, koempferolu a isorhamnetinu. Tieto zlúčeniny bojujú proti poškodeniu pokožky vplyvom oxidačného stresu zo zlej stravy, znečistením ovzdušia alebo vystaveniu UV žiarenia. Zdravé tuky v mandliach a ich schopnosť zlepšovať krvný obeh tiež pomáha udržovať pokožku hydratovanú a urýchľuje hojenie rán.

6.) Zvyšuje vstrebávanie živín

Telo potrebuje v strave dostatočné množstvo tuku, aby správne absorbovalo v tukoch rozpustné živiny ako je vitamín A a D. Mandle sú tiež schopné pozitívne ovplyvniť gastrointestinálny trakt, znižovať tvorbu kyselín a vyrovnávať pH v tele. Správna úroveň pH je zásadná pre správne trávenie, imunitu a prevenciu ochorení. Okrem toho môžu živiny prítomné v mandliach regulovať tráviace enzýmy, ktoré sa podieľajú na extrakcií živín, syntéze cholesterolu a produkcii žlčových kyselín.

7.) Zlepšuje trávenie

Okrem zdravých tukov a zásadotvorných molekúl obsahujú mandle probiotické zložky, ktoré pomáhajú pri trávení, detoxikácií a zdravom rastu prospešných baktérií v črevách. Štúdie z roku 2014, ktorú vykonal Institute of Food Science & Technology zistila, že ženy, ktoré po dobu ôsmych týždňov konzumovali 56g mandlí denne, bolo pozorované významné zlepšenie v raste zdraviu prospešných baktérií v črevách (Bifidobacterium a Lactobacillus).3

Zaujímavosti, ktoré ste o mandliach možno nevedeli

  • Mandle sa považujú za orechy, v skutočnosti medzi orechy nepatria. Z botanického hľadiska ide o kôstkovice podobne ako čerešne alebo slivky.
  • Dnes viac než 80% produkcie mandlí pochádza z Kalifornie
  • Mandle obsahujú flavonoidy podobné tým, ktoré obsahuje brokolica alebo zelený čaj.
  • Slovo mandle pochádza z gréckeho slova "amygdala" (časť limbického systému v mozgu, ktorá má hlavnú funkciu v pamäti a emočných prežitkoch).

 

TIP: Mandle alebo mandľová múka môže byť súčasťou raw energetických tyčiniek, spolu s ďatľami, nastrúhaným kokosom a škoricou

mandle clanek brainmarket

 

Veronika Halusková

 

1. Almond Consumption Reduces Oxidative DNA Damage and Lipid Peroxidation in Male Smokers, Ning Li, Xudong Jia, C.-Y. Oliver Chen, Jeffrey B. Blumberg, Yan Song, Wenzhong Zhang, Xiaopeng Zhang, Guansheng Ma, Junshi Chen.

2.Almonds and Cardiovascular Health: A Review, Soumik Kalita, Shweta Khandelwal, Jagmeet Madan, Himanshu Pandya, Boindala Sesikeran, and Kamala Krishnaswamy .

3. Potential Prebiotic Properties of Almond (Amygdalus communis L.) Seeds, G. MandalariC. Nueno-PalopG. BisignanoM. S. J. WickhamA. Narbad.
 
 
 
 
 Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie