STOP alergiám! Vyskúšajte našu novinku Brainmax Quercetin & Bromelaín! Nakupujte TU

Moringa - elixír života

Moringa latinsky Moringa oleifera je rastlina pochádzajúca zo Severnej Indie z podhoria Himalájí. Dnes rastie vo viac než 82 krajinách a vydrží aj drsné podmienky, dokonca aj veľké suchá. Z rodnej Indie sa rozšírila na východ do Číny, juhovýchodnej Ázie a na Filipíny. Väčšina rastliny je jedlá, aj keď listy sú považované za jej najvýživnejšiu časť. Práve listy v sebe ukrývajú najväčšie množstvo vitamínov a minerálov. Listy sa obyčajne drvia, aby sa z nich vyrobil prášok, ktorý možno ľahko pridať do smoothie alebo môže byť použitý do energetických tyčiniek. Listy Moringy sú surovinou v indickej kuchyni, pretože sú všestranné. 

Čo všetko moringa obsahuje?

Možno by ste boli prekvapený, čo všetko sa v drobných listoch moringy ukrýva. Je doslova nabitá vitamínmi a minerálmi a vzhľadom k jej bohatému nutričnému profilu sa v krajinách tretieho sveta používa v boji proti podvýžive dojčiat a dojčiacich matiek. Práve v tropických oblastiach je moringa skvelým zdrojom potravy, pretože stromu sa darí aj v období sucha. 

700-e8m7ahohpou67293-moringa-brainmarket-infografika-sk

1.) Vitamín C a antioxidanty 

Moringa vyniká svojím obsahom mikronutrienetov. Napríklad obsahuje sedemkrát viac vitamínu C ako pomaranče a to je len jedna z mnohých pôsobivých vlastností moringy. Je tiež bohatá na antioxidanty, ktoré chráni pred škodlivými účinkami voľných radikálov prítomných všade okolo nás. Voľné radikály sú zodpovedné za mnoho chronických ochorení. Obsahuje kvercetín, čo je antioxidant, ktorý pomáha znižovať krvný tlak. Ďalším antioxidantom, ktorý je obsiahnutý v listoch moringy je kyselina chlorogenová, ktorá pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi po jedle. 

2.) Železo

Ďalšou zaujímavosťou je aj to, že moringa je bohatým zdrojom železa. Obsahuje dokonca 25x viac železa než špenát. Rovnako ako u iných rastlinných zdrojov  tohto esenciálneho minerálu je však aj železo z moringy tzv. nehémové železo, ktoré nie je organizmom tak ľahko vstrebávané ako hémové železo, ktoré sa nachádza v mäse. Dobrou správou je však to, že vitamín C, ktorý moringa obsahuje - zvyšuje vstrebávanie železa. 

3.) Vápnik a fosfor

Z minerálnych látok sú listy moringy bohaté na vápnik a fosfor. Oba tieto minerály sú potrebné pre zdravie našich kostí. O listoch sa tiež hovorí ako o podpornej liečbe pri artritíde. Listy moringy obsahujú asi 185 miligramov vápniku na 100g, čo je takmer 70% vápniku, ktoré získate zo šálky plnotučného mlieka.

4.) Beta karotén

Na rozdiel od vitamínu A, ktorý môže vo väčších dávkach byť toxický, nemôžeme sa provitamínom A predávkovať. Oproti suplementom obsahujúcich vitamín A je teda aj moringa významným zdrojom tohto vitamínu. Beta karotén z rastlín sa vstrebáva až desaťkrát lepšie než syntetický vyrábaný. Zaujímavé je, že moringa obsahuje viac beta karoténu ako mrkva. Konkrétne v 100g prášku zo sušených listov morigny má 19mg. 

5.) Bielkoviny

Moringa má najväčší pomer bielkovín zo všetkých doteraz študovaných rastlín, pričom listy obsahujú približne 40% bielkovín. Pokiaľ patríte medzi vegetariánov alebo sa len snažíte obmedziť živočíšnu stravu, asi dobre viete, že nie je vždy ľahké nájsť vhodnú alternatívu. Samozrejme veľkú skupinou tvoria strukoviny, ale pokiaľ chcete niečo rýchle do smoothie alebo len niečo, čím si môžete posypať polievku či raňajkovú kašu, tak tu prichádza do hry moringa. V jednej lyžici obsahuje 3 g bielkovín a tým ľahko zvýšite obsah bielkovín v jedálničku.

Listy moringy majú antiseptické vlastnosti a bojujú proti niektorým bakteriálnym infekciám. Sú dokonca prospešné pri hojení rán ako sú modriny, drobné rezné rany a popáleniny, pretože skracujú dobu zrážania. Mimo to sa moringa používa tisíc rokov k liečbe porúch trávenia. Možno ju zmiešať s džúsom a pomáha pri hnačkových ochoreniach. Vláknina, ktorú obsahuje pomáha čistiť črevá a upokojuje podráždený žalúdok. Vďaka svojmu vysokému obsahu železa je odporúčaná pri anémii a môže podporiť produkciu energie.

TIP: Pre silný a neuveriteľne výživný nápoj zmiešajte 1 čajovú lyžičku moringy spolu so zázvorom, citrónom, lyžičkou medu, mätou a ľadom. Rozmixujte a máte skvelý tip na letný osviežujúcí nápoj.

 

Veronika Halusková