Akcia "Stmievanie"! 15% zľava na produkty pre blokáciu modrého svetla! Zakúpite TU

Ashwagandha - sila z Indie

Ájurvéda ako tradičná forma indickej medicíny existuje po stáročia, ale jej konkrétne charakteristické liečivé byliny sú v západnom svete známej až posledných pár rokov. Medzi najmocnejší byliny ajurvédskej medicíny patrí Ashwagandha, ktorá je radená medzi byliny s omladzujúcimi vlastnosťami. Podľa Ajurvédy sú naše telá zložená práve z toho čo jeme. To znamená, že živiny, ktoré prijímame sa premieňajú na energiu a potom na informácie, ktoré tvoria bunky, tkanivá a orgány.

Ashwagandha (Withania somnifera, vítaním uspávajúca) prezývaná aj ako "indický ženšen" alebo "zimná čerešňa" je pravdepodobne najviac skúmanou adaptogénnou rastlinou vôbec a v ajurvédskej medicíne sa používa viac ako 2500 rokov. Ide o robustnú rastlinu, ktorá dokáže prežiť ako pri vysokých, tak aj pri nízkych teplotách (od 40 do 10 ° C) a rastie v nadmorskej výške 1500 m. Ide o najčastejšie používanú bylinu a to z niekoľkých dôvodov. Podobne ako ostatné adaptogénne rastliny pomáha telu udržiavať homeostázu (tzn. Udržiavanie stáleho vnútorného prostredia v rovnováhe) a to aj vo chvíľach silného fyzického i emocionálneho stresu. Ďalej pomáha pri úzkostiach a podporuje imunitný systém. Táto silná bylina preukázala neuveriteľné výsledky pri znižovaní hladiny kortizolu a vyrovnávaní hormónov štítnej žľazy. V Indii sa používa na posilnenie imunitného systému po chorobe.

Čo sú to adaptogénne rastliny?

Adaptogény sú skupina bylín, ktoré pomáhajú telu vyrovnať sa so stresom. V čase zvýšeného stresu (fyzického, psychického alebo emocionálneho) pomáhajú adaptogény normalizovať fyziologické procesy v tele a dopomáhajú mu k správnej adaptáciu. Tiež majú schopnosť zvýšiť tak fyzickú tak duševnú vytrvalosť. Dnes tieto byliny zaznamenávajú svoju renesanciu, pretože zažívame stres, ktorý odnášame poruchami spánku, úzkosťami, depresiami alebo aj fyzickými prejavmi ako tras a žalúdočnej nevoľnosti.

Hoci sa využívajú hlavne korene Ashwagandhy ostatné časti tejto rastliny sú tiež užitočné. Využívané sú listy, ktoré hoci majú horkú chuť, sú veľmi bohaté na železo a pomáhajú pri anémii alebo pri väčšej strate krvi. Bylinný čaj pripravený z listov slúži ako energetické tonikum, ktoré zmierňuje horúčku a bolestivé opuchy. Okrem iného sa tiež používajú kvety, ktoré majú močopudné, a podobne ako koreň, tiež afrodiziakálne vlastnosti. Ashwagandha obsahuje steroidné laktóny, ako sú withanolidy, alkaloidy cholín a aminokyseliny. Práve tieto kľúčové fytochemické zložky jej dodávajú jedinečné liečivé vlastnosti.

Vykonalo sa viac ako 200 štúdií o výhodách Ashwagandha, vrátane toho že:

  • Zlepšuje funkciu štítnej žľazy
  • Znižuje príznaky únavy nadobličiek
  • Znižuje úzkosti a depresie
  • Znižuje stres
  • Zvyšuje fyzickú výdrž a vytrvalosť
  • Znižuje degeneráciu mozgových buniek
  • Stabilizuje hladinu cukru v krvi
  • Znižuje hladinu cholesterolu
  • Spomaľuje degeneráciu mozgových buniek
  • Optimalizuje krvný cukor
  • Podporuje imunitný systém
  • Pomáha v liečbe sexuálnych porúch a neplodnosti
  • Zlepšuje hormonálnu rovnováhu

1.) Podporuje funkciu štítnej žľazy

Ashwagandha môže pomôcť pri hypofunkcií štítnej žľazy (znížená schopnosť štítnej žľazy produkovač dostatočné množstvo hormónov). Pre milióny ľudí, ktorí bojujú s hypofunkciou, môže byť Ashwagandha efektívnym riešením. [1] Zatiaľ čo liečba príznakov poruchy štítnej žľazy (pomalý metabolizmus, nárast hmotnosti, únava, nedostatočné prekrvenie končatín) je v krátkodobom horizonte dôležitá, dlhodobým riešením je predovšetkým riešenie príčin. Za poruchou funkcie štítnej žľazy je často stres. Ashwagandha môže pomôcť telu vyrovnať sa so stresom a má unikátnu vlastnosť zvyšovať našu fyzickú i psychickú odolnosť.

2.) Zmierňuje únavu nadobličiek

Nadobličky sú endokrinné žľazy, ktoré sú zodpovedné za uvoľňovanie hormónov, konkrétne kortizolu a adrenalínu a to v reakcii na stres. Ak sú nadobličky preťažené v dôsledku nadmerného emočného, ​​fyzického alebo duševného stresu, môže to viesť k stavu nazývaný adrenálna únava. Keď sa nadobličky vyčerpajú, môže to tiež narušiť ďalšie hormóny v tele, vrátane testosterónu a progesterónu, čo môže spôsobiť neplodnosť a nižšiu hladinu DHEA, hormónu, ktorý je spojený s dlhovekosťou. Výskum ukazuje, že práve Ashwagandha môže byť užitočná pri podpore funkcie nadobličiek a pri prekonávaní únavy nadobličiek.

3.) Bojuje proti stresu a úzkostiam

Úzkosti sú jednou z najčastejších problémov čoraz väčšie skupiny ľudí. Úzkostné poruchy môžu mať rôznu mieru prejavov od miernych až po veľmi ťažké. Jednou z najznámejších výhod ashwagandhy je jej schopnosť pracovať ako prírodný liek na úzkosť. U niektorých ľudí je hladina kortizolu v tele chronicky vysoká, čo vedie k extrémne vysokej hladine cukru v krvi a zvyšuje tým ukladanie tuku v oblasti brucha. V takýchto prípadoch môže Ashwagandha pomôcť optimalizovať hladinu kortizolu.

V štúdii z roku 2009 publikovanej v PLOS One sa Ashwagandha ukázala zrovnateľná s bežne dostupnými liekmi lorazepamom a imipramínom, bez nežiadúcich účinkov. V 12 týždennej kontrolovanej štúdii bolo 75 účastníkov s úzkosťou rozdelených do dvoch skupín. Prvá skupina dostávala nutričné poradenstvo, relaxačné techniky pre hlboké dýchanie, štandardné multivitamíny a 300 miligramov Ashwagandhy dvakrát denne. Druhá skupina mala dvakrát denne psychoterapiu, relaxačné techniky hlbokého dýchania a placebo pilulky. Keď boli hladiny úzkosti merané po 12 týždňoch, skupina, ktorá dostávala Ashwagandhu, mala skóre úzkosti znížené o 55%, a skóre skupiny s psychoterapiou znížené o 30,5%. [2]

mmmm

4.) Posilňuje imunitné funkcie

Pretože je Ashwagandha adaptogénna rastlina, môže znižovať stres a tým aj posilniť náš imunitný systém [3], vrátane zníženia zápalov v tele. Je tiež schopná podporovať protizápalové prostredie potlačovaním protizápalových cytokínov. Tým môže byť táto adaptogénna bylina užitočným nástrojom pri liečbe rôznych zápalových porúch. 

5.) Zvyšuje výdrž a vytrvalosť

V štúdii vedci porovnávali skupiny užívajúcu ashwagandhu s tými, ktorí nie. Skupina, ktorá užívala ashwagandhu mala takmer dvojnásobnú výdrž pri fyzickej aktivite! Vedci dospeli k záveru, že protizápalové vlastnosti ashwagandhy v kombinácií s jeho antistresormi z nej robí perfektnú bylinu k zvýšeniu športového výkonu. [4]

6.) Pomáha zvyšovať svalovú silu

Snad prekvapivou výhodou ashwagandhy je jej schopnosť zvýšiť svalovú hmotu a silu. Z tohto dôvodu by to mohol byť užitočný nástroj pre ľudí, ktorí sa venujú cvičeniu a iným formám cvičenia všetkého svojho voľného času. Vplyv Ashwagandhy na nárast svalovej hmoty skúmala štúdia, kedy bolo mladým mužom podávaných 300 mg extraktu Ashwagandhy alebo placebo dvakrát denne po dobu 8 týždňov. U skupiny, ktorá užívala Ashwagandhu došlo k výraznému nárastu sily a svalovej hmoty. [5]

700-7d00be20oiu34791-asvaganda-vs-placebo-infografika-brainmarket-sk

7.) Pomáha zlepšiť sexuálnu funkcie

V ajurvédskej medicíne sa Ashwagandha používa ako prírodné afrodiziakum, ktoré pomáha zlepšiť sexuálnu dysfunkciu, pretože zvyšuje prietok krvi, čím pôsobí ako sexuálny stimulant. Okrem toho sa používa tiež k zvýšeniu hladiny testosterónu. Ako muži starnú, produkcia testosterónu v tele významne klesá. V skutočnosti sa hovorí, že hladina testosterónu u mužov po 30. rokoch veku každý rok klesá o 0,4 až 2%. Príznaky tejto straty je možné vidieť v strate vlasov, strate svalovej hmoty a sexuálnych dysfunkciách. Okrem toho Ashwagandha môže pomôcť k zlepšeniu mužskej plodnosti. [6, 7] 

Avšak Ashwagandha je zaujímavá tiež pre ženy. Pilotná štúdia publikovaná v BioMed Research International skúmala účinky užívania 300 miligramov extraktu z koreňa Ashwagandhy dvakrát denne po dobu ôsmych týždňov pre zlepšenie sexuálnych funkcií u 50 zdravých žien. Zistilo sa, že skupina, ktorá Ashwagandhu užívala, vykazovala v zrovnaní so skupinou žien užívajúcich placebo, významne vyššie zlepšenie sexuálnych funkcií. [8]

8.) Môže znížit hladinu triglyceridov a cholesterolu v krvi

Ashwagandha môže zlepšiť zdravie nášho srdca tým, že výrazne znižuje hladinu triglyceridov (drobné tukové častice, ktoré sa môžu usadzovať v tepnách a spôsobiť kardiovaskulárne ochorenie) a cholesterolu. Stáva sa to preto, že Ashwagandha má prirodzené vlastnosti, vďaka ktorým je ideálny pre znižovanie krvných tukov. Pravidelná konzumácia Ashwagandhy môže udržať vaše srdce zdravé a zabrániť pravdepodobnosti infarktu.

9.) Zdravšia pokožka a vlasy

Ashwagandha obsahuje vysoké hladiny antioxidantov, ktoré bojujú proti známkam starnutia, ako sú vrásky. Obsahuje tiež alkaloidy, ktoré pôsobia na nervový systém, aby zmiernili úzkosť a stres, čo má zase priamy vplyv na zdravie našej pokožky a vlasov. Ashwagandha podporuje DHEA, ktorý je predchodcom testosterónu aj estrogénu. Podnecuje produkciu životne dôležitých bielkovín pre zdravú hydratáciu pokožky. DHEA a estrogén pomáhajú udržiavať mladistvú pleť tým, že stimulujú tvorbu kolagénu a zvyšujú množstvo prírodných kožných olejov. Takisto znižuje hladinu kortizolu a predchádza starnutiu pokožky stresom.

10.) Znižuje príznaky menopauzy

Ashwagandha pomáha zvládať príznaky menopauzy priamou stimuláciou centrálneho nervového systému. Ako sme spomenuli, ide o adaptogén, ktorý znižuje hladinu kortizolu a preto je vhodný pre ženy v období menopauzy, ktoré sú v tomto období emocionálne zraniteľnejšie. Okrem toho dokáže Ashwagandha zmierniť nepríjemné príznaky vrátane návalov horúčavy alebo porúch spánku.

Ashwagandha dokáže bojovať proti stresu, pomáha zvyšovať ako psychickú tak aj fyzickú odolnosť a vytrvalosť, ale je dobré mať na pamäti, že jej užívanie nie je to isté ako konvenčná liečba, ktorú môžete pocítiť prakticky ihneď. U Ashwagandhy sa odporúča 6-8 týždňov, aby ste pocítili všetky jej účinky. 

 

 

 

[1] Efficacy and Safety of Ashwagandha Root Extract in Subclinical Hypothyroid Patients: A Double-Blind, Randomized Placebo-Controlled Trial, Ashok Kumar Sharma 1Indraneel Basu 1Siddarth Singh, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28829155/

[2] Naturopathic Care for Anxiety: A Randomized Controlled Trial ISRCTN78958974, Kieran Cooley, Orest Szcurko, Dan Perri, Edward J. Mills, Bob Bernhardt, Qi Zhou, Dugald Seely,  https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0006628

[3] An Overview on Ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda, Narendra Singh, Mohit Bhalla, Prashanti de Jager, and Marilena Gilca, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722/ 

[4]  Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults, Bakhtiar Choudhary 1A Shetty 2Deepak G Langade, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26730141/

[5] Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial, Sachin WankhedeDeepak LangadeKedar JoshiShymal R SinhaSauvik Bhattacharyya, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26609282/ 
 
[6] Withania somnifera improves semen quality by regulating reproductive hormone levels and oxidative stress in seminal plasma of infertile males, Mohammad Kaleem AhmadAbbas Ali MahdiKamla Kant ShuklaNajmul IslamSingh RajenderDama MadhukarSatya Narain ShankhwarSohail Ahmad, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19501822/ 
 

[7] Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study Vijay R. Ambiye,  Deepak Langade, Swati Dongre,  Pradnya Aptikar,  Madhura Kulkarni, and Atul Dongre, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3863556/ 

[8] Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Improving Sexual Function in Women: A Pilot Study, Swati Dongre, Deepak Langade, and Sauvik Bhattacharyya, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4609357/ 

 

 

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!