Cibuľa a cesnak - prírodné antibiotikum

Základy českej kuchyne pochádzajú zo základných potravín a korenín. Medzi najčastejšie používané potraviny európskej kuchyne patrí určite cibuľa a cesnak. Nielen že sa jedná o základné potraviny, ale pre mnoho ľudí tak predstavujú základ dochutenie pokrmov, pretože môžu do veľkej miery nahradiť napríklad soľ, ktorú predovšetkým osoby s vysokým krvným tlakom potrebujú dostať pod kontrolu.

Cibuľa (Allium cepa)

Cibuľa sa pestovala už pred 5 000 rokmi. Od pradávna sa používa na liečbu mnohých chorôb. Dnes sa používa pri ťažkostiach s trávením, vrátane straty chuti do jedla, podráždeného žalúdka a porúch žlčníka. Ďalej pri problémoch so srdcom a cievami vrátane bolesti na hrudi (angina pectoris) a vysokého krvného tlaku. Slúži ako prevencia "kôrnatenie tepien" (ateroskleróza). Používa sa aj na liečbu bolestí v ústach a krku, bronchitídy, astmy, dehydratácie, nadúvanie, črevných parazitov a cukrovky. Niektorí ľudia ho používajú ako diuretikum na zvýšenie produkcie moču. Cibuľa sa aplikuje priamo na kožu pri bodnutí hmyzom, na ošetrenie povrchových rán, ľahkých popáleninách, vredoch, bradaviciach a pomliaždeninách. Zdravotné prínosy cibule sú pripočítané ich antioxidačným flavonoidom a zlúčeninám obsahujúcich síru.

  • Prírodné antibiotikum
  • Podporuje trávenie
  • Optimalizuje hladinu cholesterolu
  • Vysoký obsah vitamínov a vlákniny
  • Obsahuje kvercetín
  • Močopudné vlastnosti

prinosy_cibule_infografika_brainmarket_sk

Cibuľa všetkých farieb (vrátane bielej) sú dobrým zdrojom vitamínu C, vitamínu B6, draslíka a folátu. Cibuľa je navyše nízkokalorická potravina, ktorá pridá pokrmu chuť bez toho, aby sa uchýlili k prísadám, ako je maslo a soľ. Cibuľa je skvelým zdrojom vitamínov A, B6, C a E, vlákniny a minerálov vrátane železa, vápnika a draslíka. Ich protizápalové vlastnosti môžu pomôcť pri vysokom krvnom tlaku a chrániť pred krvnými zrazeninami. Quercetin je antioxidačný flavonoid prítomný v cibuli, ktorý poskytuje antidiabetické, antibakteriálne a antihistamínové vlastnosti.

Cibuľa je bohatým zdrojom flavonoidov a thiosulfinátov. Čo presne tieto robia? Flavonoidy v cibuli pomáhajú pri znižovaní zlého cholesterolu vo vašom tele a je známe, že thiosulfinát udržujú správnu konzistenciu krvi, podobne ako riedidlo krvi. Zlúčeniny síry v červenej cibuli tiež znižujú hladinu LDL cholesterolu a triglyceridov a súčasne zvyšujú hladiny HDL (prospešného cholesterolu). Tieto zlúčeniny sú spájané so zlepšením funkcie bunkovej membrány v červených krvinkách a zlepšením využitie kyslíka. To posilňuje kardiovaskulárne funkcie a tiež metabolizmus tukov.1 Kvôli tomu sa riziko srdcového záchvatu a mŕtvice mnohonásobne znižuje.

Cesnak (Allium)

Použitie cesnaku predchádza písanú históriu. Sanskrtské záznamy dokumentujú použitie cesnaku približne pred 5000 rokmi. Legenda naznačuje, že egyptskí faraóni si veľmi cenili cesnak a otroci stavajúci pyramídy dostávali dennú dávku, aby boli silní. V celej histórii bol cesnak považovaný za dôveryhodný liek, najmä počas epidémií, ako je cholera a tuberkulóza, a v prvej svetovej vojne, kde bol používaný ako antiseptikum aplikovanej na rany na čistenie a hojenie a na liečbu úplavica spôsobenej chudobnými hygienické podmienky v zákopoch.

Cesnak je vynikajúcim zdrojom živín, vrátane vitamínov B6, C, E a K, zinku, železa, horčíka, folátu, selénu, tiamínu a fosforu. Rovnako ako cibuľa má cesnak tiež antimikrobiálne výhody. V skutočnosti cesnak stimuluje vašu žalúdočnú membránu, aby vytvorila viac žalúdočných štiav, ktoré pomáhajú tráveniu. Vaša pečeň tiež uvoľňuje toxíny z tela a vďaka cesnaku môže tiež chrániť vaše pečeň pred poškodením.

prinosy-cesneku-infografika-brainmarket-sk

Výskum naznačuje, že môže mať pozitívny dopad  na vaše tepny a krvný tlak. Vedci sa domnievajú, že červené krvinky premieňajú síru v cesnaku na plynný sírovodík, ktorý rozširuje naše cievy, čo uľahčuje  reguláciu krvného tlaku.2, 3

Prínosy konzumácie cesnaku

  • Má antibakteriálné, antioxidačné a protiplesňové vlastnosti
  • Obsahuje veľké množstvo vitamínov a minerálov
  • Znižuje riziko infarktu
  • Znižuje krvný tlak
  • Detoxikačné vlastnosti
  • Podporuje imunitné funkcie
  • Optimalizuje hladinu krvného cukru

Cibulu a cesnak môžete tiež kombinovať s bylinkami a korením, ako je koriander, bazalka, petržlen, paprika a kurkuma. To zvýrazní chuť jedla a tiež zvýši jeho obsah antioxidantov.

Záver

Hippokrates, otec západnej medicíny, kedysi povedal: „Nech je jedlo tvojim liekom a liek tvojim jedlom.“ Typickým príkladom sú tieto základné potraviny alebo korenie, ktoré sú súčasťou celosvetového stravovania. Cibuľa, cesnak a rôzne jednodruhové korenia majú široké použitie a hlavne veľa pozitívnych účinkov na náš organizmus predovšetkým na funkcie imunitného a tráviaceho systému, ale tiež na reguláciu cholesterolu a funkcie obehovej sústavy. 

 

Veronika Halusková

 

1. Cholesterol-lowering effect of garlic extracts and organosulfur compounds: human and animal studies, Y Y YehL Liu

2. Effect of garlic on cardiovascular disorders: a review, Sanjay K Banerjee and Subir K Maulik

3. Potential of garlic (Allium sativum) in lowering high blood pressure: mechanisms of action and clinical relevance, Karin Ried and Peter Fakler

 

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!