Novinka! BrainMax Testoboss: 7 bylín pre maximálnu potenciu a vitalitu! Zakúpite TU

Makadamové orechy - čo všetko sa vyplatí vedieť

V dnešnom článku rozlúskneme jeden z orechov, ktorý patrí spolu s mandľami a para orechmi medzi najvýživnejšiu skupinu a tým sú makadamové orechy. Tie boli spolu s inými často zavrhované kvôli svojmu obsahu tuku. Ale ako sa ukázalo, sú ďaleko výživnejšie ako sa predpokladalo.

Makadamové orechy sa pestujú a žnú v tropickom podnebí Indonézie, Austrálie, Keni, Nového Zélandu, Brazílie a južnej Afriky. Existuje asi 7 rôznych druhov týchto orechov, ale iba dva druhy z nich sú jedlé. Tými sú Macadamia integrifolia alebo Macadamia tetraphylla. Orechy majú veľmi tvrdú škrupinu, ktorá je obalená zelenou šupkou. Vnútri má orech krémové biele jadro, ktoré je až zo 75% tvorený tukmi a z 8% cukrami. Vzhľadovo sa podobá trochu väčším lieskovým orechom.

Orechy sú doslova nabité mikroživinami a vďaka tomu hrajú dôležitú roli v našom stravovaní. Obsahujú širokou škálu látok vrátane sacharidov, vitamínu A, železa, bielkovín, riboflavínu, niacínu, thiaminu a folátu. Orechy majú antimikrobiálne, antioxidačne, protizápalové vlastnosti a obsahujú antioxidanty, ako sú polyfenoly, aminokyseliny, flavony a selén. Sacharidy, ktoré obsahujú je sacharóza, fruktóza, glukóza, maltóza a niektoré sacharidy na báze škrobu. 

Okrem toho sú makadamové orechy dobrým zdrojom fytonutrientov alebo fytochemikálií, ako sú tokoferoly a tokotrienoly (deriváty vitamínu E). Jedná sa o biologicky aktívne zložky v tele, ktoré pomáhajú odstraňovať voľné radikály, ktoré poškodzujú zdravé bunky. Ich antioxidačné vlastnosti preto slúžia k rastu nových tkanív a spomaľujú proces starnutia.

Makadamové orechy sú jedným z najbohatších zdrojov kyseliny palmitolejovej v prírode, u ktorých bolo preukázané, že poskytuje neuronom zložky nevyhnutné pre ich správnu funkciu.

19243-3_makadamove-orechy-brainmax-pure-infografika-brainmarket-sk

1.) Prevencia srdcových chorôb

Makadamové orechy obsahujú tuky, ktoré pomáhajú udržovať tepny v dobrom stave. Pretože sú bohaté na mononenasýtené tuky, môžu pomôcť znížiť hladinu cholesterolu a znížiť obsah triglyceridov v krvi (tuky, ktoré sú príčinou kardiovaskulárnych ochorení). Z tohto dôvodu môžu predchádzať srdcovým chorobám.1  

2.) Posilňujú funkcie mozgu

Kyselina palmitová pomáha chrániť nervové bunky v mozgu a prispieva k zdravej funkcií mozgu. Ako sme už zmienili, makadamové orechy sú bohaté na kyselinu olejovú a tá spolu s ďalšími živinami, vrátane vitamínu B1, mangánu, medi a horčíku pomáha rozvíjať neurotransmitéry, ktoré vysielajú signály do mozgu a tým pomáhajú správnym funkciám mozgu. Omega-9, ktoré makadamové orechy obsahujú zase posilňujú pamäť a podporujú dobrú náladu. 

3.) Znižujú hladinu cholesterolu

Makadamové orechy môžu brániť hromadeniu cholesterolu v našich cievach. Tieto orechy obsahujú značné množstvo mononenasýtených tukov - podobné tým, ktoré sa vyskytujú v olivovom oleji (kyselina olejová, kyselina palmitolejová), o ktorých je známe, že znižujú množstvo hladiny LDL cholesterolu (zlý cholesterol) a zvyšujú hladinu HDL cholesterolu (prospešného pre cievy). Pravidelná konzumácia makadamových orechov môže pomôcť udržovať hladinu cholesterolu v norme.2

4.) Posilňujú kosti

Orechy sú veľmi bohaté na fosfor, mangán a horčík, ktoré pomáhajú v mineralizácií zubov a kostí. Pomáhajú tiež pri transporte a vstrebávaní živín. Kvôli tomu, že sa naša kostná štruktúra s postupujúcim vekom zhoršuje, mangán umožňuje telu rozvíjať kostné tkanivo a tým pomáha pri regenerácií kostí. 

5.) Zabraňujú anémii

Anémia je úzko spojená s ochorením ľadvín a zhoršuje sa, pokiaľ máme závažné ochorenie ľadvín. Nedostatok červených krviniek môže spôsobiť anémiu. Makadamové orechy sú doslova nabité železom a meďou, ktoré pomáhajú vytvoriť zdravé červené krvinky. Konzumácia 30g makadamových orechov denne splní u človeka 14% denného príjmu železa u mužov a 6% u žien.

6.) Podporujú trávenie

Makadamové orechy sú bohaté na rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu, ktorá pomáha k tomu, aby sme sa cítili sýti a zároveň pomáha odstraňovať toxíny z tela. Tieto orechy sú bohaté na meď, ktorá podporuje využitie železa a napomáha k správnym enzymatickým reakciám. Naviac obsah vlákniny podporuje rast zdraviu prospešných baktérií a tým aj zdravie celého zažívacieho traktu a imunitných funkcií.

7.) Znižujú zápalovosť

Nadmerná zápalovosť v tele je základnou príčinou veľa život ohrozujúcich ochorení, vrátane cukrovky, Alzheimerovej choroby a mnoho ďalších. Pokiaľ nie je zápal pod kontrolou, riziko ochorenia sa zvyšuje. Dobrá správa je, že makadamové orechy môžu zápalovosť drasticky znižovať.  

Zaujímavosti, ktoré ste možno nevedeli:

  • Makadamové orechy obsahujú aminokyselinu L-arginin, čo je živina, ktorá má nesporné výhody u osôb s ischemickou srdcovou chorobou.
  • Orechy sa nežnú priamo zo stromu, ale čaká sa až samy spadnú. Až potom sú totiž vhodné ku konzumácií.
  • Najväčšia produkcia Makadamových orechov pochádza z Havaja.
  • Makadamové orechy patria medzi najdrahšie na svete, pretože proces zberu je pomalý a naviac trvá až desať rokov, než začne strom plodiť.

Makadamové orechy majú regeneračné vlastnosti a preto sa tiež objavujú v produktoch pre starostlivosť o pokožku. Vďaka množstvu vitamínov a prírodných olejov dokážu rozžiariť pokožku a udržia ju zdravú. Antioxidanty, ktoré orechy obsahujú pomáhajú predchádzať rýchlemu starnutiu pokožky.

Podobne ako u iných orechov sú Makadamové orechy prirodzene bez cholesterolu, majú nízky obsah nasýtených tukov a je to potravina s nízkym glykemickým indexom. Alergia na makadamové orechy je skôr vzácna. Sú dobrým zdrojom bielkovín, vlákniny, zdraviu prospešných tukov, vitamínov a minerálov. Preto by mali byť súčasťou racionálneho jedálnička.

 Veronika Halusková

 

 

1. Macadamia Nut Consumption Modulates Favourably Risk Factors for Coronary Artery Disease in Hypercholesterolemic Subjects, Manohar L. Garg, Robert J. Blake, Ron BH Wills, Edward H. Clayton.

 

2. A macadamia nut-rich diet reduces total and LDL-cholesterol in mildly hypercholesterolemic men and women, Amy E GrielYumei CaoDeborah D BagshawAmy M CifelliBruce HolubPenny M Kris-Etherton.