BRAIN SALE! Zľavy až - 60%! Viac: TU
BRAIN FRIDAY! Zľava 15% na všetky BrainMaxy! Viac: TU
O chvíľu sú Vianoce! Mrknite na darčeky! Viac: TU

Probiotiká - zdravie začína v črevách

Vedeli ste, že naše telo obsahuje väčší počet mikroorganizmov, ako má buniek? A čo keby Vám niekto povedal, že funkcie imunitného systému môžete ovplyvniť prostredníctvom silného a rozmanitého mikrobiómu, teda mikroorganizmov prevažne sídliacich v hrubom čreve? Už pred viac ako 2500 rokmi vedel Hippokrates, že všetky choroby začínajú v črevách. Preto sa dnes budeme baviť o probiotikách, ktoré zdravie čriev zásadne ovplyvňujú.

Probiotiká sú mikroorganizmy, ktoré sú pre naše telo nenahraditeľné. Samotné probiotiká majú mnohé z nás spojené s užívaním antibiotík, na čo Vás upozorní aj lekár. A samozrejme je to jeden z prípadov, keď sa oplatí po nich siahnuť. Avšak to nie je prípad jediný, pretože na našom imunitnom systéme, ktorý pracuje 24 hod denne, sa z najväčšej časti podieľa aj zdravie črevného mikrobiomu.

Probiotiká súbor živých baktérií, ktoré sa prirodzene nachádzajú vo vnútri tela alebo na ňom. Názov probiotika je odvodený od pro- a -biota, čo znamená "pre život". Hoci sú baktérie vnímané skôr negatívne, nemusíte mať obavy. Hovoríme o zdraviu prospešných baktériách v optimálnej rovnováhe, ktoré nášmu telu pomáhajú.

Mikrobiota a mikrobióm

Mikrobiota je súbor všetkých mikroorganizmov, ktoré osídľujú naše telo. Pojmom črevná mikrobiota označujeme mikroorganizmy, ktoré osídľujú naše črevá. Naopak, mikrobióm je súbor genetickej informácie, ktoré v sebe tieto mikroorganizmy nesú.

Naše črevá sú osídlené miliardami baktérií a mikroorganizmov, ktoré majú pre naše zdravie nepostrádateľný význam. Predstavte si mikrobióm ako rôznorodú komunitu organizmov, ktoré kooperujú, aby udržali telo zdravé. Mikróbiom každého jedinca je jedinečný. Žiadni dvaja nemajú rovnaké mikrobiálne bunky – dokonca aj dvojčatá majú odlišné zloženie mikrobiomu. Menšie množstvo baktérií nájdeme už v žalúdku a tenkom čreve a naopak najväčšie množstvo baktérií sa nachádza v hrubom čreve. Ide o akýsi "ekosystém", ktorý je zložený z najrôznejších baktérií a vírusov, ktorý spolupracuje a udržuje ROVNOVÁHU v tele (homeostáza).

zdrave-strevo-potraviny-infografika-brainmarket-sk

Tieto mikroorganizmy sú v našom tele od chvíle, keď sa narodíme. Novorodenec je prvým baktériám vystavený pri prechode pôrodnými cestami matky pri pôrode. Preto je z pochopiteľných dôvodov pre novorodencov lepšie prísť na svet bežným pôrodom skôr ako cisárskym rezom. Prvotné osídlenie baktériami spustí reťazec udalostí vo vnútri gastrointestinálneho traktu dieťaťa a ten začne produkovať zdraviu prospešné baktérie. Tieto baktérie neúnavne bojujú proti baktériám, ktoré nám škodia. Medzi "dobrými" a "zlými" baktériami musí byť rovnováha. Pokiaľ dôjde k nerovnováhe (dysbióze), býva to často vykúpené znížením imunitných funkcií, poruchami trávenia, nedostatočnou absorpciou živín, autoimunitnými ochoreniami, chronickou únavou alebo poklesom energie. A nemenej častý je syndróm priepustného čreva, čo je ochorenie, pri ktorom sú cez črevo púšťané toxíny do krvného riečišťa. K disbióze dochádza vplyvom niekoľkých faktorov ako je nadmerná konzumácia alkoholu, časté užívanie antibiotík alebo stres. Do kariet nám nehrá tiež príliš sterilné prostredie, ktorému sme mnohokrát od detstva vystavovaní.

mikrobiom-infografika-brainmarket-sk

Ako probiotiká fungujú a aké sú ich druhy?

Hlavnou úlohou probiotík je udržiavať mikrobiálnu rovnováhu. Keď sme chorí, dochádza vo väčšine prípadov k črevnej mikrobiálnej disbióze, v prospech „zlých“ baktérií. Proti tomu sa môžeme brániť vhodne zvolenou stravou. V ideálnom prípade by sa mali probiotické potraviny v našom jedálničku objaviť každý deň. Ich výber je pomerne pestrý a sú absolútne kľúčové pre zdravie našich čriev. Môžete vyberať od kapusty a všetkých fermentovaných (kvasených) potravín, cez kefír, jogurty až po kombuchu, ktorá je veľmi obľúbeným zdrojom probiotík. Dobrým zdrojom probiotík je aj kimchi. Pikantné kórejské jedlo, ktoré sa pripravuje z nakladanej kapusty spolu s korením a chilli papričkami. Vďaka procesu kvasenia je to jedna z najlepších probiotických potravín vôbec.

Probiotiká delíme na rôzne kmene, kedy každý kmeň hrá svoju rolu v našom mikrobiome. Uvedieme si niekoľko probiotických kmeňov, ktoré majú niekoľko preukázaných účinkov na naše črevá a celý imunitný systém.

1.) Bifidobakterium

Baktérií kmeňa Bifidobakterium je známe viac ako 50 druhov a predpokladá sa, že každý druh má trochu inú funkciu. Tento kmeň baktérií je v skutočnosti jedným z prvých typov baktérií, ktoré sú v črevách detí po tom, čo sa narodí. Napriek ich veľkému významu pre naše telo, tvorí tento kmeň obvykle menej ako 10% baktérií v zažívacom trakte dospelých osôb. Jednou z hlavných funkcií tohto kmeňa baktérií je trávenie vlákniny a ďalších komplexných sacharidov, ktoré telo nedokáže stráviť samo. Môžu pomôcť predchádzať infekciám, ktoré sú spôsobené inými baktériami, ako je E. coli tým, že produkujú chemikálie, ktoré zabraňujú toxínom v priechode do krvi.

Medzi najúčinnejšie  kmene bifidobaktérií patrí Bifidobacterium longumBifidobacterium infantis Bifidobacterium breve. Bifidobacterium longum je vynikajúcim pomocníkom pri tráviacich problémoch a pri intolerancii laktózy. Pomáha rozkladať väčšinu cukrov v potravinách, vrátane laktózy. Štúdie preukázali, že Bifidobacterium longum má silný účinok na imunitný systém, pomáha posilňovať obranyschopnosť tela a brániť ho proti škodlivým patogénom. 1

2.) Saccharomyces boulardii

Saccharomyces boulardii je tropický druh kvasinek poprvé izolovaný z liči a mangostanu. Jedná se o kmen, který je doporučován zvlášť při průjmu. Saccharomyces je přátelská kvasinka, která se přímo hodí pro ty, kteří užívali antibiotika. Tato kvasinka podporuje zdraví střevní výstelky, pomáhá podporovat zdraví těsných spojů ve střevech a chrání před nerovnováhou střevního mikrobiomu. 

nejcasteji-probiotika_infografika_brainmarket_sk

3.) Lactobacillus

Bakterie Lactobacillus žijú prevažne v tenkom čreve (časti čreva, ktorá nasleduje po žalúdku). Probiotiká obsahujúce druhy Lactobacillus pomáhajú znovu osídliť tenké črevo týmito priateľskými organizmami, ktoré pomáhajú podporovať trávenie a imunitné funkcie. Najprospešnejšími druhmi sú L. acidophilus, L. plantarum a L. paracasei.

Lactobacillus acidophilus sa používa na liečbu vaginálnej mykózy, na túto nerovnováhu baktérií sú určené špeciálne probiotiká pre ženy či rovno vaginálne probiotiká.

4.) Streptococcus thermophilus

Názov kmeňu trochu zvádza k domnienke, že súvisí so streptokokom, ale nie je tomu tak. Streptococcus thermophilus je baktérie mliečneho kvasenia a je to špecialista na trávenie bielkovín a lipidov. Je odolný voči kyslému prostrediu, teda aj odolný voči žalúdočnej kyseline a žlči, vďaka čomu v žalúdku prežije a bojuje proti škodlivým baktériám a iným látkam v čreve. Pomáha pri hnačke, zápche alebo akútnej gastritíde.

 

Kedy užívať probiotiká?

Asi vieme, že je vhodné zaradiť probiotiká po užívaní antibiotík. Úlohou antibiotík je zničiť škodlivé baktérie, ktoré spôsobujú dané ochorenie. Avšak antibiotiká nepoznajú rozdiel medzi škodlivými a zdraviu prospešnými baktériami. Antibiotiká teda doslova vyhladí náš mikrobióm. K užívaniu antibiotík by malo dôjsť len vo výnimočných úplne odôvodniteľných prípadoch, pretože môžu spôsobiť mnoho škôd, ktoré sa veľmi ťažko napravujú a navyše tu vďaka nadužívaniu antibioitiek hrozí rezistencia baktérií, kedy by nám v budúcnosti pri bakteriálnom ochorení nemuseli pomôcť ani antibiotiká.

Užívanie probiotík je počas alebo po antibiotickej kôre zásadné. Lebo probiotiká pomôžu znovu osídliť črevný mikróbiom a dokážu nastoliť rovnováhu. Probiotiká by ste mali užívať najmenej 2 hodiny po užití antibiotík.

nevyvazeny_strevni_mikrobiom_infografika_brainmarket_sk

Užívanie probiotík nesúvisí len s liečbou antibiotikami. Mikrobiom ohrozuje aj nezdravá strava plná priemyselne spracovaných potravín alebo vyprážaných jedál. Pokiaľ trpíte nadúvaním, zápchou alebo naopak hnačkou, zhoršeným trávením, kožnými vyrážkami, ekzémami alergiami, mali by ste zvážiť suplementáciu probiotík. To isté platí v prípade opakujúcich sa kvasinkových infekcií alebo pri nadmernej konzumácii alkoholu. Na pozore by sa mali mať aj fajčiari, pretože fajčenie výrazne mení zloženie črevného mikrobiomu a „správanie“ baktérií.

Príznaky nevyváženého črevného mikrobiómu:

  • hnačka
  • záccha
  • zápalové ochorenie čriev
  • infekcia močových ciest
  • opakujúce kvasinkové infekcie
  • alergie a ekzémy
  • syndróm dráždivého čreva
  • syndróm priepustného čreva
  • oslabený imunitný systém
  • deficit vitamínov skupiny B

Probiotikami by ste sa mali dostatočne zásobiť vtedy, ak cestujete do exotických krajín. Znižujú totiž frekvenciu výskytu hnačiek spôsobených predovšetkým baktériou E.coli alebo salmonelou. Okrem toho môžu probiotiká poslúžiť aj ľuďom, ktorí majú nejakú potravinovú intoleranciu, ako je napríklad laktózová intolerancia.

potraviny-s-probiotiky-infografika-brainmarket-sk

K čomu sú probiotiká a ako fungujú?

Probiotické baktérie bránia pred poškodením črevnej sliznice. Okrem toho vytvárajú látky, ktoré škodlivé baktérie dokážu zničiť, ako sú napríklad mastné kyseliny, ktoré znižujú črevné pH.

1.) Probiotiká udržujú mikrobióm v rovnováhe

Pokiaľ sú probiotiká prijímané v dostatočnom množstve, môžu pomôcť obnoviť prirodzenú rovnováhu črevných baktérií. Dostatočná prítomnosť probiotík v tenkom čreve je nevyhnutná pre správne fungovanie čriev a pomáha predchádzať zápalovým procesom. Môžu udržiavať črevá zdravé tým, že bránia rastu škodlivých baktérií a posilňujú črevnú bariéru po narušení chorôb alebo lieky.

2.) Probiotiká podporujú trávenie 

Najčastejšie diskutovaným prínosom probiotík je ich schopnosť podporovať správne trávenie a črevnú peristaltiku (pohyb čriev). Často sa používajú pri liečbe a prevencii gastrointestinálnych ochorení, vrátane chronických ochorení čriev, ako je ulcerózna kolitída, Crohnova choroba alebo divertikulóza. Divertikuly sú jedna alebo viac prehlbenín, ktoré sa tvoria v stene hrubého čreva. Môžu pohybovať od veľkosti hrášku až po oveľa väčšiu. Hoci sa môžu tvoriť kdekoľvek vo vnútornej výstelke hrubého čreva, najčastejšie sa nachádzajú v ľavej dolnej časti. V týchto priehlbinách sa môžu usadzovať zvyšky potravy a v závažnejších prípadoch môže dôjsť k akútnej divertikulitíde, kedy sa vytvorí infekcia sprevádzaná horúčkou, nevoľnosťou a bolesťami. V chronickej fáze môžu pomôcť práve probiotiká.2

zdravotni-prinosy-probiotik-infografika-brainmarket-sk

 

3.) Probiotiká zmierňujú tráviace problémy

Určite to väčšina z nás dobre pozná - bolesti brucha, nadúvanie, hnačka alebo naopak zápcha. To všetko sú dôsledky nerovnováhy baktérií v našom tráviacom trakte. Avšak hnačka môže mať aj niekoľko iných príčin. Ide totiž o reakciu, ktorej cieľom je zbaviť sa škodlivých látok, vrátane patogénov (zlé baktérie, vírusy a plesne) - napr. počas žalúdočných ťažkostí, či otravy jedlom. Špecifické kmene probiotických baktérií môžu bojovať proti niektorým zlým baktériám a vírusom. Probiotiká tiež pozitívne ovplyvňujú črevný mikróbiom, takže poskytujú menej priestoru na rozkvet patogénov.

4.) Probiotiká podporujú funkcie imunitného systému

Vedeli ste, že približne 70% imunitného systému sa nachádza v črevách? To už je veľký dôvod dbať na zdravie črevného mikrobiomu, pretože veľa chorôb je dôsledkom nevyváženého črevného mikrobiómu.2 Črevné baktérie zohrávajú kľúčovú úlohu pri regulácii a aktivácii imunitných buniek. Probiotiká tiež chránia organizmus pred infekciami a toxickými látkami, čo je jedna z najdôležitejších funkcií probiotík. Pokiaľ sa zameriame na človeka s opakovanými infekciami a narušenou imunitou, tak takmer vždy ide aj o človeka s narušeným mikrobiómom. Je to pomerne ľahko zistiteľné množstvom bakteriálnych druhov, ktoré sa vo vyššom množstve nachádzajú u zdravého človeka a naopak u človeka so slabou imunitou je takýchto bakteriálnych druhov zhruba polovica. Je jasné, že črevný mikróbiom rozhoduje o našom celkovom zdraví.

co_ridi_strevo_brainmarket_infografika_sk

5.) Probiotiká vyrába niektoré vitamíny a mastné kyseliny 

Ako už vieme, probiotiká pomáhajú vo vstrebávaní živín. Navyše niektoré kmene dokonca dokážu syntetizovať vitamín B12, kyselinu listovú alebo biotín a vitamín K. Okrem vitamínov vyrába črevá aj mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ktoré nás chránia napríklad pred alergiami a inými chorobami.

mikrobiota-infografika-brainmarket-sk

6.) Probiotiká ovplyvňujú funkcie mozgu a produkciu neurotransmitérov (Gut-Brain-Axis)

Väčšina z nás možno považuje náš tráviaci systém za jednoduchú trubicu, ktorou prechádza naše jedlo a pitie, aj keď v skutočnosti má črevný trakt svoj vlastný vysoko komplexný nervový systém. Možno to znie neuveriteľne, ale mozog sa črevami komunikuje. Tento komunikačný kanál sa nazýva Gut-brain axis (GBA). Je tým označované obojsmerné spojenie a komunikácia medzi črevom a mozgom. To, čo sa deje v črevách, môže priamo ovplyvniť funkciu mozgu. Je to dané predovšetkým nervovým systémom - prostredníctvom takzvaného blúdivého nervu (nervus vagus).

Ale ako sa tieto dve vzdialené oblasti tela ovplyvňujú? Mozog je spojený s tráviacim systémom už spomínaným blúdivým nervom, najdlhším z dvanástich rôznych hlavových nervov spájajúcich náš nervový systém v črevách s centrálnym nervovým systémom (CNS). Táto životne dôležitá časť neurónovej siete riadi a koordinuje množstvo kľúčových telesných funkcií od srdcovej frekvencie až po tráviaci proces.

Baktérie v čreve sú tiež zodpovedné za produkciu mnohých neurotransmiterov, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu vo funkcii mozgu a celkovej nálade a duševnom zdraví. Dobrým príkladom je napríklad serotonín, ktorý ovplyvňuje našu náladu, spánok alebo tiež chuť do jedla. Asi 90% serotonínu máme práve v črevách a črevné baktérie ovplyvňujú samotnú produkciu serotonínu. Môžu tak vyvolávať pocity spokojnosti, alebo naopak depresií a smútku. Zdravie mikrobiómu jednoznačne zasahuje do stavu našej psychiky.

Ako vybrať kvalitné probiotiká?

Na trhu je veľa probiotík, ktoré sľubujú okamžitý účinok. Avšak ako v tomto množstve vybrať tie správne, keď sú navyše odlišné podľa počtu baktérií a dokonca aj väčšom či menšom množstve rôznych kmeňov?

1.) Počet kmeňov a baktérií

Nie všetky probiotiká sú rovnaké. Rôzne kmene baktérií majú odlišné účinky. Dávka probiotík sa môže pohybovať v širokom rozmedzí od 5 do 100 miliárd jednotiek tvoriacich kolónie (CFU), čo je miera používaná na vyjadrenie ich účinnosti. Rozsah je odvodený od počtu kmeňov (viac kmeňov, vyššia celková CFU). Taktiež je dôležité vyberať probiotiká s kmeňmi, ktoré boli v zložení presne špecifikované a pri ktorých bola testovaná ich účinnosť. Ale ani počet baktérií nemusí byť smerodajný, pretože mnoho produktov nie je skladovaných v chlade o živých kultúrach v množstve deklarovanom na obale by sa dalo polemizovať. Určitou zárukou kvality je teda aj skladovanie probiotík.

2.) Výhoda enterosolventných kapsúl

Niektoré probiotické doplnky sa do hrubého čreva nedostanú, pretože môžu byť zničené žalúdočnými kyselinami. Veľkou výhodou kvalitných probiotík sú enterosolventné kapsule. Tie sú prispôsobené na to, aby sa prospešné baktérie dostali tam, kde majú tzn. do hrubého čreva. Enterosolventné kapsule toto umožňujú a nedôjde tak k zničeniu mikroorganizmov pôsobením tráviacich štiav už v žalúdku.

3.) Pridanie prebiotickej vlákniny 

Probiotické baktérie potrebujú vyživovať. Ich výživou je prebiotická vláknina. Tú môžeme nájsť v koreni čakanky, inulínu, koreňovej zelenine, artičoku, v cibuli alebo cesnaku. Prebiotickú vlákninu môžete na etiketách nájsť pod označením FOS (fruktooligosacharidy), čo sú jedny z najznámejších prebiotík.

4.) Kvalita na prvom mieste 

Ak u doplnkov stravy záleží na kvalite, tak u probiotík to platí dvojnásobne. Už vieme, že probiotiká sú živé organizmy, preto sa u nich jedná vyložene o „prežitie“. Tieto chúlostivé mikroorganizmy musia prežiť niekoľko prekážok ako je výrobný proces, balenie alebo preprava.

Záverom 

dnešnej dobe bohužiaľ bojujeme s väčším množstvom alergií i autoimunitných ochorení, než tomu bolo kedykoľvek predtým. Zdravie nášho mikrobiomu by sme primárne mali stavať na pestrej strave. Strava je hlavný faktor, ktorý buduje a ovplyvňuje funkcie čriev. Avšak vždy to nestačí a na základe toho sme vyvinuli BrainMax Probiotic Complex. Probiotiká, ktoré obsahujú 12 kmeňov druhu Bifidobaktérium, Lactobacillus, Streptococcus thermophilus. Navyše sú obohatené o koreň čakanky, ktorá tu pôsobí ako účinné prebiotikum. To všetko je "zabalené" v enterosolventných kapsulách, ktoré zaručujú, že sa probiotiká dostanú až do tenkého čreva, kde začnú pracovať. BrainMax Probiotic Complex sú probiotiká vhodné pre každého, ktorí chcú podporiť črevný mikrobióm alebo pre jedincov trpiacich ťažkosťami s trávením (hnačka, zápcha), pri zápalových ochoreniach čriev alebo po užívaní antibiotík. Tým, že je dávka rozdelená do dvoch kapsúl, tak ho môžete brať s jednou kapsulou v tzv. udržiavacej fáze dlhodobo alebo zvýšiť príjem na 2 až 3 kapsule pri akútnych ťažkostiach či pri užívaní antibiotík.

 

Veronika Halusková

 

1. AKATSU, Hiroyasu, Noriyuki IWABUCHI, Jin-Zhong XIAO, Zenjiro MATSUYAMA, Rina KURIHARA, Kenji OKUDA, Takayuki YAMAMOTO a Mituso MARUJAMA. Clinical effects of probiotic Bifidobacterium longum BB536 on immune function and intestinal microbiota in elderly patients receiving enteral tube feeding2012.

2. TURSI, A, G BRANDIMARTE, W ELISEI, M PICCHIO, G FORTI, G PIANESE, S RODINO a T D'AMICO. Randomised clinical trial: mesalazine and/or probiotics in maintaining remission of symptomatic uncomplicated diverticular disease--a double-blind, randomised, placebo-controlled study2013.

3. ASHRAF, Rabia a Nagendra P SHAH. Immune system stimulation by probiotic microorganisms2014.

 

 Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail  korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!