Novinka! BrainMax Testoboss: 7 bylín pre maximálnu potenciu a vitalitu! Zakúpite TU

Inulín z Agáve - vlastnosti, výhody

Často sa zdá, že príroda má liek na všetko a môže nám ponúknuť potraviny, ktoré majú mnoho liečivých účinkov. Medzi také patrí určite Agáve. Agáve radíme medzi najväčší rod púštnych rastlín Agavaceae. Pôvodom je z Mexika a Karibiku odkiaľ boli tieto rastliny privezené do Európy, Afriky a na Ďaleký východ, španielskymi obchodníkmi. Teraz sa pestuje po celom svete. Agáve bola historicky cenená ako významný zdroj vlákniny a rôzne štúdie poukazujú na ich prebiotické vlastnosti - najmä pokiaľ ide o podporu rastu zdraviu prospešných baktérií v GI trakte, ako sú bifidobaktérie a laktobacily. Existuje celá rada výskumov o doplnkoch, ktoré potvrdzujú jeho schopnosť pomôcť osobám, ktorých trápia gastrointestinálne problémy. Zatiaľ čo inulin možno nájsť vo viac ako 3000 druhoch zeleniny, medzi jeho hlavné zdroje patrí agáve, cesnak, chren, a koreň čakanky, ktoré všetky obsahujú 15-20% inulínu. 

Čo je to inulín?

Inulín je rozpustná vláknina, ktorá sa nachádza vo vysokom množstve v niektorých rastlinách ako je Čakanka alebo Agáve. Patrí do triedy sacharidov známych ako fruktány, čo znamená, že sú tvorené molekulami fruktózy, ktoré sú spojené dohromady, aby tak zabránili tráveniu v tenkom čreve. Miesto trávenia putuje inulín do čreva, kde pôsobí ako prebiotikum. Tie pomáhajú kŕmiť a zvyšovať počet dobrých baktérií v našom zažívacom trakte. Ďalšie potraviny, ktoré obsahujú inulín je napríklad cibuľa, banán, cesnak alebo chren. Vláknina ako je inulín sa používa už stovky rokov k zlepšeniu funkcie a zdravia čriev a okrem toho aj potlačeniu chuti k jedlu.

20299-3_inulin-infografika-brainmarket-sk

K čomu je inulín dobrý?

1.) Vysoký obsah vlákniny

Je známe, že množstvo vlákniny v západnej strave nie je dostatočné. Pokiaľ nemáme dostatočný príjem je inulin výborný pomocník, ako jednoducho vlákninu zaradiť do stravy. Vláknina nielen, že pomáha tráviacemu traktu efektívnejšie pracovať, ale je dôležitá pokiaľ trpíte zápchou. Ako sme už povedali, inulín funguje ako prebiotikum.

2.) Má prebiotické účinky

Hrubé črevo je domovom viac ako 400 druhom baktérií, ktoré sa bežne označujú za dobré alebo zlé baktérie. Veľké množstvo baktérií je dôležitých pre naše zdravie. Nerovnováha medzi dobrými a špatnými baktériami môže viesť k ochoreniam. Inulín je prebiotikum - druh rastlinnej vlákniny, ktorý podporuje rast dobrých baktérií v čreve. Pretože táto vláknina prechádza nestrávená žalúdkom je skvelým zdrojom energie pre bakteriálnu flóru v čreve. To zlepšuje funkciu čriev, čo vedie k lepšiemu gastrointestinálnemu zdraviu. 1

3.) Reguluje hladinu cukru v krvi

Dôvod, prečo by diabetici mali dbať na dostatočný prísun vlákniny je preto, že. . Štúdie ukazujú, že inulín môže zlepšiť citlivosť na inzulín. Jedna štúdia zistila, že 10g inulínu denne stačí k zníženiu koncentrácie inzulínu na lačno. 2

4.) Potlačuje chuť k jedlu

Fakt, že inulín pomáha v chudnutí nie je  úplne presný. V skutočnosti je inulín priamo zodpovedný za to, že ako vláknina zasýti žalúdok na dlhšiu dobu a môže potlačiť chuť k jedlu. Avšak prvá štúdia naznačuje, že by inulín mohol zmeniť priepustnosť črevnej steny pre tuky a tým by mohol byť efektívny pri chudnutí tukového tkaniva. Doteraz to však nie je dostatočné potvrdené.

5.) Znižuje hladinu cholesterolu

Naše telo obsahuje žlčové kyseliny, ktoré napomáhajú tráveniu a vstrebávaniu tukov. Tieto žlčové kyseliny sa skladajú z cholesterolu. Keď konzumujeme inulín (alebo akýkoľvek iný druh rozpustnej vlákniny), viaže sa na tieto žlčové kyseliny a odstraňuje ich z tela. Pečeň potom používa cholesterol cirkulujúci v krvi k výrobe žlčových kyselín, čo znižuje množstvo, ktoré je k dispozícií pre výrobu LDL cholesterolu (zlého cholesterolu). Jednoducho povedané inulín je magnet, ktorý sa pohybuje telom a zachytáva žlčové kyseliny. A keďže telom prechádza menej žlčových kyselín a telo potrebuje určité množstvo, naša pečeň je nútená spotrebovať LDL cholesterol. Pokiaľ Vás teda trápi zvýšený cholesterol, bolo by dobré do svojho jedálnička inulín zaradiť. Znižuje počet tukových buniek v krvi a tým aj hladinu cholesterolu. 

Agáve, čakanka a topinambur. Tri potraviny, ktoré obsahujú najvyššie množstvo inulínu. Rovnako ako iné druhy vlákniny nie je inulín trávený v tenkom čreve, ale miesto toho putuje neporušený do hrubého čreva. Pokiaľ viete, že máte nedostatok vlákniny v strave, je inulín ideálne riešenie, ako zvýšiť obsah vlákniny v strave a tým aj upraviť zažívanie.

 

Veronika Halusková

 

1. Agave Inulin Supplementation Affects the Fecal Microbiota of Healthy Adults Participating in a Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Trial, Hannah D Holscher Laura L Bauer Vishnupriya Gourineni Christine L Pelkman George C Fahey Jr Kelly S Swanson 

2. Effects of dietary inulin on serum lipids, blood glucose and the gastrointestinal environment in hypercholesterolemic men, Jennifer L.CauseyB.S.Joellen M.FeirtagPh.D.Daniel D.GallaherPh.D.Bryan C.TunglandB.S.Joanne L.SlavinPh.D., R.D.