NOVINKA: BrainMax Astaxanthin! Viac: ZDE

Lieskové orechy

Lieskové orechy získali svoju popularitu predovšetkým ako hlavná surovina množstva sladkostí a cukroviniek, pretože sú často využívané do najrôznejších náplní. Čo je trochu škoda, pretože lieskové orechy majú vysoké nutričné ​​hodnoty. Pochádza z Liesky obyčajnej, ktorá je už od staroveku pestovaná v Taliansku. Ak sa lieskové orechy rozhodnete konzumovať samostatne, nie ako jednu z ingrediencií čokoládových nátierok, môžete iba jednou hrsťou denne získať množstvo minerálov, vitamínov a stopových prvkov. Obsahujú až 62% percent tuku a 13% bielkovín.

Lieskové orechy obsahujú omega 3 a 9 mastné kyseliny, čo sú zdraviu prospešné tuky, ktoré ocenia predovšetkým náš kardiovaskulárny systém. Okrem omega 3 a 9 mastných kyselín obsahujú vitamíny skupiny B a to najmä B1 (tiamín) a B6 (pyridoxín). Vitamín B1 je pre telo dôležitý, pretože podporuje činnosť niektorých enzýmov. Vitamín B6 sa podieľa na rozklade tukov, cukrov a bielkovín.

Vo chvíli, kedy si ich dáte do raňajkovej kaše alebo sa stane pravidelnou súčasťou desiat, stanú sa skutočným zdrojom energie pre telo i mozog. Okrem toho je konzumácia lieskových orechov spájaná so zdravím nervového systému. Lieskové orechy sú bohaté na antioxidanty (vitamín E - až 24 mg), čo sú zlúčeniny, ktoré chránia pred oxidáciou buniek. Znižujú rozsah poškodenia buniek voľnými radikálmi.

Okrem obsahu mononenasýtených mastných kyselín a vitamínov, obsahujú lieskové orechy aj niektoré z kľúčových minerálov. Minerálne látky si telo nedokáže vytvoriť samo a preto je dôležité získavať jednotlivé minerály v strave. Tieto orechy obsahujú najmä železo, vápnik a zinok. Ukrývajú v sebe však aj fosfor, meď, draslík a ako veľa iných orechov aj horčík.

Orechy sú jedným so základných zdrojov príjmu bielkovín u vegetariánov a vegánov. Do jedálnička ich pridávame opatrne, pretože tuky v nich obsiahnuté sú síce zdraviu prospešné, ale je ich pomerne dosť. A to isté platí o obsahu energie. Je odporúčaná hrsť orieškov každý deň. Ideálne je si orechy zmiešať a každý deň si tak dopriať len pár z nich. Tým s nimi ľahko pokryjete množstvo zdraviu prospešných tukov, ale aj vitamínov a minerálnych látok.

Na skladovaní orechov by ste si mali dať záležať. Pretože obsahujú veľa tuku, majú tendenciu žltnúť. Kvôli tomu je v ideálnom prípade dať ich do dobre tesniacej nádoby a skladovať v suchu a tme.

Veronika Halusková

 

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail  korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie