Pomôžte nám! S jarným upratovaním skladu! Viac: ZDE

Lyofilizované ovocie

nástupom chladnej jesene dostáva pestrosť nášho jedálnička, čo sa týka vitamínov a minerálov, celkom na frak. Dostupnosť čerstvého ovocia je obmedzená, ale my tak máme perfektnú príležitosť, zaradiť do svojho jedálnička napríklad lyofilizované ovocie.

Čo je to lyofilizácia ovocia a aké sú jej prednosti?

Lyofilizácia alebo tiež mrazom sušené ovocie, je pomerne nový technologický postup, pri ktorom sa ovocie zmrazí ešte pred znížením okolitého tlaku. Ovocie prechádzajú tzv. sublimáciou, pri ktorej sa mrazená voda odparuje priamo do vodnej pary, čím sa z ovocia odstráni 99% vody. Ovocie je umiestnené vo vnútri vákuovej komory, kde je teplota pod bodom mrazu. Teplota sa pomaly zvyšuje a pevné molekuly vody vstupujú do plynného stavu bez toho, aby sa z nich kedy stala kvapalina. Pritom je zachovaná štruktúra ovocia aj jeho nutričná hodnota.

Dnes tento postup zažíva úplný boom, pretože je to príležitosť, ako si aj v zimných mesiacoch vychutnať napríklad jahody, maliny alebo černice a pritom ovociu nechýba jeho špecifická chuť. Jedným z bežných mylných názorov je, že lyofilizované má viac cukru ako čerstvé ovocie. Je to mýtus. Skutočný rozdiel je v koncentrácii cukrov, nie v jeho množstve.

Prečo voliť mrazom sušené ovocie?

  • Ovocie si zachováva svoju prirodzenú chuť.
  • Sú zachované tiež všetky vitamíny a minerálne látky.
  • Dlhá trvanlivosť.

Jedným z najdôležitejších dôvodov, prečo je ovocie a zelenina neoddeliteľnou súčasťou vyváženej stravy, je vysoký obsah vlákniny. Lyofilizované ovocie má podobný obsah vlákniny ako čerstvé alebo sušené ovocie. Vláknina podporuje trávenie a pomáha udržiavať nízku hladinu cholesterolu. Príjem vlákniny môže tiež znížiť riziko srdcových chorôb a ochorení hrubého čreva.

Proč volit lyofilizované ovoce infografika brainmarket sk

Dnes už si môžete pochutnať na rôznych druhoch ovocia ako sú  jahodyktoré vynikajú svojim obsahom vitamínu C a ďalej folátu, mangánu, draslíka a nezanedbateľného množstva vlákniny. Ďalším druhom ovocia, ktoré stoja za zmienku sú maliny. Tie patria medzi najobľúbenejšie druhy ovocia, ktoré sú navyše veľmi nutrične bohaté. Obsahujú vitamíny C a E, selén, beta karotén, luteín, lykopén a zeaxantín.

Sušenie mrazom sa odstráni väčšinu obsahu vody z ovocia, ale tvar, farba a celková štruktúra ovocia sú obvykle zachované. Mrazom sušené ovocie, ako sú jahody, si tiež dokáže zachovať svoju prirodzenú chuť, takže nie je nutné používať žiadne umelé aditíva ani cukry.

Ďalej môžete ochutnať aróniu, ktorá obsahuje vysoký obsah vitamínu A, C, E a vitamíny skupiny B. Okrem toho obsahuje vlákninu a z minerálov hlavne draslík, vápnik, horčík, mangán a železo. Navyše sú tieto bobule vynikajúcim zdrojom antioxidantov podobne ako čučoriedkyTieto zlúčeniny pomáhajú chrániť naše bunky pred pôsobením voľných radikálov, ktoré poškodzujú naše bunky.

Medzi najznámejšie druhy lyofilizovaného ovocia nesmieme zabudnúť čierne ríbezle. Tie podobne ako maliny vyniká vysokým obsahom vitamínu C, tak aj antokyánov a gama-linolénovej kyseliny (GLA). Medzi ďalšie pozoruhodné druhy ovocia patria tiež ananás alebo banán. Druhy ovocia, pre ktoré je typický vysoký obsah draslíka, ktorý ocení predovšetkým naše srdce, pretože pomáha regulovať náš krvný tlak a znižuje hladinu cukru v krvi.

Aj keď nič neprekoná chuť čerstvého ovocia, lyofilizované ovocie si v tejto oblasti stále dokáže udržať svoje čestné miesto. Napriek všetkému spracovaniu, ktorým lyofilizované ovocie prechádza, si zachováva drvivú väčšinu svojej chuti a tiež štruktúru, pretože lyofilizované ovocie má chrumkavú konzistenciu.

Asi najvýznamnejšou výhodou lyofilizovaného ovocia oproti ovociu čerstvému ​​je jeho trvanlivosť. Pokiaľ chcete ušetriť miesto v mrazničke, môže byť dobrý nápad vymeniť mrazené ovocie za lyofilizované. Lyofilizované ovocie je skvelou voľbou pri cestovaní. Pretože lyofilizované plody neobsahujú vodu, sú ľahšie a tak aj lepšou voľbou desiat na cestách a ocenia ich hlavne turisti.

Mrazom sušené ovocie je možné jesť samostatne, alebo môže zvýšiť nutričný obsah raňajkových kaší alebo dopoludňajších desiat. Môžete ho napríklad primiešať do jogurtu alebo ovsenej kaše.

 

Veronika Halusková

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie