20 % zľava na Brainmax Pure Yerbu! Platí na všetky príchute len tento týždeň! Zakúpite TU

Matcha - nápoj japonskej aristokracie

Matcha nie je len zelený čaj. Nápoj, ktorý sa po storočia podával k potešeniu japonskej najvyššej kasty, samurajov a sudcov si vybudoval pevné miesto v celej spoločnosti. Časť vedenia, ktorým sa dodnes zaoberali celé školy študujúce čajový obrad vám prezradíme aj my.

Ako to začalo

História zeleného čaju v Číne siaha až do 8. storočia a spôsob výroby práškového čaju z listov sušeného čaju sa stal populárnym v 12. storočí. Vtedy Matchu objavil budhistický mních Myoan Eisai a priniesol ju do Japonska.

Esai si uvedomil, že pitie Matchi zlepšilo jeho zenové meditačné sedenie tým, že vytvorilo pokojnú bdelosť. (Dnes vieme, že je to vďaka interakcii kofeínu a L-theanínu). S rastúcou obľubou sa Matcha postupne stala základom pre sofistikované umenie japonského čajového obradu alebo „chado“. 

photo-1565080636132-56952ee2861c

Pitie Matchy nepodporovalo len meditačné úsilie mníchov a vzdelancov, ale podľa dobových záznamov pomáha tiež k dosiahnutiu osvietenia. Dokonca obetovanie jednej misky Matchi Budhovi bolo súčasťou každodenných chrámových praktík.

Mier, čistota, úcta harmónia sú 4 hlavné elementy, ktoré popisujú kroniky ako to, čo Matcha prináša medzi hostiteľov a ich hosťov.

photo-1491497895121-1334fc14d8c9

Okrem spoločenských plusov má Matcha aj mnoho tých zdravotných

Rovnako ako zelený čaj, aj Matcha pochádza z rastliny Camellia sinensis. Tá sa však pestuje podľa iných zvykov a má teda odlišný nutričný profil.

Približne 20 - 30 dní pred zberom sa rastliny čajovníku starostlivo zakryjú, aby sa zabránilo priamemu slnečnému žiareniu. Týmto krokom sa zaistí zvýšenie chlorofylu a zvýšenie obsahu aminokyselín. Akonáhle sú potom čajové lístky zozbierané, rozmelú sa na jemný prášok - Matchu. Tá obsahuje živiny z celého čajového lístku, čo má za efekt zvýšenie obsahu kofeínu antioxidantov

Matcha je bohatá na katechíny, čo sú prírodné antioxidanty. Podľa štúdie je v Matchi až 137krát vyšší obsah katechínov, než v iných typoch zeleného čaju. Pitie Matchi tak výrazne znižuje oxidačné poškodenie  spôsobené voľnými radikálmi.

matcha_SK_Infografika-BrainMarket-2

Pečeň a obličky vám poďakujú

Pečeň a obličky hrajú kľúčovú rolu pri likvidácii toxínov, metabolických pochodoch, spracovaní živín a liečív. Štúdie preukázali, že pitie Matchi pomohlo znížiť poškodenie týchto kľúčových orgánov. Ďalšie štúdie dokázali, že pitie zeleného čaju všeobecne bolo spojené so znížením rizika ochorenia pečene.

Matcha ako nootropikum

Ako bolo povedané - Matcha bola prostriedkom k osvieteniu. Je vedecky dokázané, že Matcha pomáha zlepšovať pozornosť, skracovať reakčnú dobu a tiež pomáha s pamäťou. L-theanin ďalej podporuje bdelosť a pomáha predchádzať výkyvom energie, ktoré bežne môžu prichádzať s užívaním produktov obsahujúcich kofeín.

Všeliek EGCG

EGCG čiže epigalokatechín galát v organizme pôsobí taktiež ako antioxidant. Znižuje riziko vzniku aterosklerózy (upchatie tepien). Tiež znižuje LDL (zlý cholesterol) a zvyšuje HDL (dobrý cholesterol). Pomáha ku zníženiu tukov v tele, pomocou týchto mechanizmov: zvýšenie metabolizmu, podpora spaľovania tukov, znížené ukladanie tukov. Je prospešný pre ľudí s artritídou, kvôli protizápalovým vlastnostiam a schopnostiam znížiť množstvo zápalového prostaglandínu. Naviac tiež pomáha regulovať hladinu glukózy v krvi.

Vďaka svojim pozitívnym dopadom na hladinu cholesterolu a pozitívnemu vplyvu na zdravie tepien teda podporíte zdravie ďalšieho svojho orgánu - vášho srdca

photo-1566373049939-704ea187ef98

Príprava je len na vás

Matcha sa dá pripravovať ako teplý aj ako studený nápoj. V mnohých častiach sveta je tiež pridávaná do mnohých receptov a aj v Českej republike sa môžete už v mnohých kaviarňach stretnúť s Matcha dezertmi.

Pokiaľ si zvolíte teplú variantu nápoja, odporúčame pre prípravu používať špeciálnu Matcha metličku. A postupovať následovne:

  1. Pripravte si širšiu misku, čajovú lyžičku, metličku, horúcu vodu
  2. Odoberte z balenia matchi ½ lyžičky a preosejte ju cez sitko do misky
  3. Zalejte matchu 1 dcl vody teploty 75°C (pri bežných podmienkach sa na takú teplotu voda ochladí asi 2 minúty po ukončení varu)
  4. Ponorte metličku a matchu napeňte.

Odporúčané dávkovanie je rovná čajová lyžička čaju na cca 2 dcl.

Studenú variantu potom pripravíte jednoducho v shakeri. Na 200 ml vody použite 2 - 4 g a nezabudnite poriadne pretrepať, aby mal nápoj lahodnú penovú konzistenciu.

Studenú aj teplú variantu potom môžete skúsiť tiež s mliekom, ideálne kokosovým, alebo mandlovým, vďaka ktorému zachováte vyvážený pomer živín.

A nebojte sa experimentovať. Sušienky, muffinky, koláče, torty...tam všade a nie len tam môžete Matchu pridať a vymyslieť tak vlastný superdezert, ktorý bude nie len dobrý, ale tiež zdravý a originálny.

photo-1491226907933-45f03868ca1a

Matěj Veselý

Zdroje

https://moyamatcha.com/en/moya-matcha/history-of-matcha/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8978213/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25526572/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16427718/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19597519/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16176615/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18326618/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19228856/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11470725/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9455677/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26448271/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21715508/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4958723/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14998086/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18426555/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15938647/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17998943/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11500915/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18296328/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25761837/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15723227/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5107567/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22992376/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25268837/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28784536/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4538013/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4763469/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19735169/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614697/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26448271/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14518774/