Akcia "Stmievanie"! 15% zľava na produkty pre blokáciu modrého svetla! Zakúpite TU

Syndróm priepustného čreva

Vypočujte si audioverziu článku!

Dnes už vieme, že črevá sú základom dobrej imunity. Existuje však ochorenie, ktoré nielen, že môže našu imunitu narušiť, ale aj vyvolať ďalšie zdravotné ťažkosti. Takým ochorením je syndróm priepustného čreva. Diagnóza, ktorá nie je uznávaná lekármi, pretože sa ťažko diagnostikuje a väčšinou sa riešia jej symptómy (zápaly, ekzémy atď.). Ide o chronické ochorenie, ktoré sa nespustí z hodiny na hodinu, ale vypracujete si ho dlhodobo svojím životným štýlom, kedy dochádza k narušovaniu sliznice čreva.

V tomto článku si vysvetlíme čo je syndróm priepustného čreva, ako sa prejavuje a ako môžeme zdravie čriev podporiť, aby sme sa tomuto ochoreniu pokiaľ je možné vyhli.

Najdôležitejšie informácie o čreve

  • V našich črevách žije asi 100 biliónov baktérií (cca 1,5 kg), ktoré produkujú zdraviu prospešné látky (metabolity).
  • Nachádza sa tu 70-80% imunitných buniek celého organizmu.
  • Je tu uložených 100 miliónov neurónov produkujúcich neurotransmitéry, čo sú chemické látky prenášajúce nervové vzruchy (regulácia nálady či pocit sýtosti).
  • 90% serotonínu sa produkuje v našich črevách.
  • Črevo komunikuje s mozgom napriamo oboma smermi po ose GUT-BRAIN AXIS.

Črevá a ich funkcia

Črevá sú dôležitou súčasťou celého tráviaceho systému. Ich funkcie spočívajú v trávení potravy a prepúšťaní živín do krvného obehu. Trávenie potravy prebieha pohybmi čriev, ktorému sa hovorí peristaltika. Tieto peristaltické pohyby čriev posúvajú potravu ďalej v tráviacom trakte. Je niekoľko vecí, ktoré narúšajú funkciu čriev a dokonca potom negatívne ovplyvňujú imunitný systém. Dnes už je isté, že zdravie skutočne začína v črevách a funkcie čriev narušuje strava s nízkym obsahom vlákniny, vysokým obsahom pridaných cukrov a priemyselne spracovaných potravín. Preto sú tieto aspekty jedny zo základných pravidiel, ako môžeme ich funkcie podporiť.

Čo je syndróm priepustného čreva?

Sliznica nášho čreva tvorí najväčšiu plochu, ktorá je v kontakte s vonkajším prostredím. Črevá sú chránené tzv. črevnou výstelkou. Pri jej správnej funkcii prepúšťa do krvného riečišťa len to, čo potrebujeme, ako sú živiny, vitamíny a minerály. Naopak vytvára pevnú bariéru, cez ktorú sa nesmie dostať to, čo tam nepatrí tj. toxíny a baktérie, ktoré by oslabili imunitu. Okrem toho sú črevá domovom širokej škály baktérií, ktoré sa dohromady nazývajú črevný mikrobióm. Tieto baktérie podporujú trávenie, normálne imunitné funkcie a chráni črevnú stenu. Baktérie spolu (pokiaľ je všetko v poriadku) spolupracujú a možno by sme boli prekvapení, ako veľmi sú pre nás tieto baktérie dôležité. To všetko funguje správne len vtedy, ak nevznikne tzv. dysbióza. Črevná dysbióza je vlastne nerovnováha medzi baktériami, ktoré nám prospievajú, oproti baktériám, ktoré nám škodia.

Syndróm priepustného čreva v angličtine Leaky gut (LG) známe tiež ako črevná hyperpermeabilita je ochorenie a ako už jeho názov napovedá, nastáva, keď toxíny a zápalové látky "presakujú" črevnými stenami do krvného riečišťa. V zdravom čreve pri trávení sa najprv potrava rozkladá a potom živiny prechádza stenami do krvného riečišťa. Pokiaľ dôjde k zmene priepustnosti črevnej výstelky, umožní to aj toxínom, baktériám a cudzím látkam. Štúdie spojujú zvýšenú črevnú priepustnosť s niekoľkými chronickými a autoimunitnými chorobami, vrátane diabetu 1. typu a celiakie. [1]

strevo-infografika-brainmarket-sk

Črevá sú chránené jedinou vrstvou špecializovaných epiteliálnych buniek, ktoré sú navzájom spojené proteíny. Príznaky priepustného čreva sú dôsledkom nesprávnej funkcie tohto spojenia. Tieto tesné spoje sú bránou medzi našimi črevami a krvným obehom a majú veľmi dôležitú prácu. Musí udržiavať rovnováhu medzi umožnením vstupu životne dôležitých živín do vašej krvi a pritom musí zostať dostatočne silné, aby zabránili tomu, že by sa xenobiotiká (škodlivé zlúčeniny) mohli dostať z tráviaceho systému do zvyšku nášho tela. Ak sa to stane a z čreva xenobiotiká preniknú do krvného riečišťa, náš imunitný systém označí tieto "cudzie útočníkmi" ako patogény a zaútočí na ne.

Čo spôsobuje priepustnosť čriev?

Syndróm priepustného čreva je iba výsledkom niekoľkých málo chýb, ktorých sa v priebehu života dopúšťame. Aké presne to môžu byť chyby? V prvom rade je to zlá skladba stravy. Z tých najväčších chýb v stravovaní je veľké množstvo kofeínu, cukru, geneticky modifikovaných potravín, umelých sladidiel a prísad, konzervačné látky a farbivá, kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy, trans alebo hydrogenované tuky, všetky spracované jedlá a balené bezlepkové potraviny, ktoré môžu obsahovať pridané cukry. So zlou skladbou nášho jedálnička ide ruka v ruke aj deficit niektorých dôležitých živín, ktoré získavame predovšetkým z nášho pestrého jedálnička, prípadne aj z doplnkov stravy.

syndrom-propustneho-streva-eccevita-infografika-brainmarket-sk

Druhým problémom je časté užívanie antibiotík alebo liekov proti bolesti. Podľa štúdií môžu nesteroidné protizápalové lieky (NSAID), ako je aspirín alebo ibuprofén zvýšiť črevnú priepustnosť. [2] Taktiež ako veľká miera alkoholu, ktorý výrazným spôsobom oslabuje črevný mikrobióm. Podľa štúdie z roku 2014 sa veľkou mierou alkoholu môže zvýšiť priepustnosť čriev. [3]

veci_ktore_narusuju_vase_crevo_sk_-infografika_brainmarket

V neposlednej rade môže byť príčinou stres. Keď zažívame akýkoľvek druh stresu, či už fyzického, emocionálneho alebo psychického rázu, naše telo to spracováva rovnako - prostredníctvom nadobličiek. Nadobličky na to reagujú vytváraním záplavy stresových hormónov, vrátane kortizolu, ktoré ovplyvňujú ako náš tráviaci systém, tak i imunitný systém (z ktorých 80% sa nachádza v črevách). Naša reakcia na stres sa vyvinula predovšetkým ako prostriedok sebazáchovy našich predkov, ktorí čelili bezprostrednému ohrozeniu života. Realita dneška je neustály stres kvôli všetkému, čo sa nakoniec vyvinie v chronický stres. So stresom úzko súvisí aj nedostatok kvalitného spánku, pretože ak nie sme správne oddýchnutý, naše telo si okamžite žiada prísun energie predovšetkým z jednoduchých cukrov, kofeínu alebo priemyselne spracovaných potravín, ktoré črevu nesvedčí.

zabijak_zdraveho_creva_sk_Infografika_Instagram_BrainMarket

Pretože narušené črevá umožňujú vstup nestráviteľných častí jedla a predovšetkým toxínov do krvného obehu, môže to mať negatívny vplyv nie len na zažívací systém, ale tiež na imunitný systém, kvalitu pokožky (akné, vyrážky a ekzémy) a neurologické poruchy (príznaky depresie alebo úzkosti).

Príznaky syndrómu priepustného čreva

1) Problémy s trávením

V prvej rade Vás môže na LG upozorniť problémy s trávením, medzi ktoré patrí nadúvanie alebo hnačka. Štúdia z roku 2015 v časopise Intestinal Research zistila priamu súvislosť medzi poškodením črevnej bariéry a progresiou ochorenia dráždivého čreva (IBD). [4]

2) Hormonálna nerovnováha

Črevní mikrobióm hrá dôležitú rolu pri regulácií hladiny estrogénu v tele. Pokiaľ teda nefunguje správne, môže dôjsť k narušeniu prirodzenej hormonálnej rovnováhy, čo prispeje k ochoreniam, ako je endometrióza a PCOS (syndróm polycystických ovarií). [5]

3) Autoimunitne ochorenie

autoimunitným poruchám dochádza, keď je narušená prirodzená imunitná odpoveď tela, to znamená, že telo bojuje samo proti sebe. Tieto poruchy sú spôsobené kombináciou genetických a biologických faktorov a podľa mnohých nedávnych štúdií môže pri ich vyvolaní hrať úlohu tiež dysfunkcie črevnej bariéry. [6] Jednoducho povedané náš imunitný systém neustále stráži črevnú bariéru, aby nedošlo k invázii toxínov a škodlivých látok. Ak je však črevo narušené, imunitný systém nájde a napadne všetky uniknuté častice. V spojení s genetickou predispozíciou k autoimunitným ochoreniam táto zvýšená záťaž imunitného systému vedie k nerovnováhe a vzniku ochorenia.

4) Chronická únava a fibromyalgia

Pokiaľ ste často unavený bez iných príznakov alebo trpíte nedefinovateľnou bolesťou svalov, môže to byť známka toho, že je narušená črevná bariéra. [7]. Fibromyalgia je ochorenie vyznačujúci sa chronickou bolesťou. Ľudia s týmto ochorením trpí bolesťami svalov, šije, ramien a chrbta, zle spia, po prebudení bývajú stuhnutý a intenzita i lokalizácia bolesti je premenlivá. Fibromyalgia v súčasnosti nemá oporou vo veľa štúdií a sami lekári s istotou nevie čo ju môže spôsobiť, jednou z príčin ale môže byť práve zvýšená priepustnosť čriev.

5) Kožné problémy 

Prekvapivo je zdravie čriev úzko spojené aj kvalitou pleti a pokožky. Akné, ekzémy alebo suchá pokožka sú prejavom zvýšenej zápalovosti v tele. Môžu byť všetky zhoršené zápalom v zažívacom trakte, pretože v tele všetko súvisí so všetkým, tak aj črevá ak vykazujú zápalovosť, problémy s pleťou sa prejaví veľmi skoro. Všeobecne sú na tieto kožné problémy predpisované lieky, ktoré majú opäť rad iných vedľajších účinkov. Preto je lepšie začať riešiť príčinu. Dobrou správou je aj to, že ak sa zdravie čriev začne zlepšovať, pokožka na to čoskoro zareaguje a problémy začnú ustupovať.

6) Potravinové alergie 

Alergie a intolerancia na určitý typ potravín ako je mlieko alebo potraviny, v ktorých je obsiahnutý lepok môže byť dôsledok zvýšenej priepustnosti čriev. Ak častice toxínov a zvyšky potravín preniknúť do krvného riečišťa, imunitný systém je zmätený a všetky považuje za škodlivé. Vo chvíli, keď zaútočí, zvyšuje sa aj úroveň zápalu a to sa prejaví intoleranciou na tento typ potravín.

7) Bolesti kĺbov

Keď je vaše črevo zapálené, môže vyvolať imunitnú reakciu, ktorá sa rozšíri do ďalších oblastí tela, vrátane vašich kĺbov. Štúdia z roku 2014 v časopise FEBS Letters zistila, že reumatoidná artritída (kedy sú vaše kĺby trvalo opuchnuté a bolestivé) súvisí s dysbiózou v črevnom mikrobióme. [8] 

Medzi ďalšie ľahko definovateľné príznaky patrí:

  • pretrvávajúca únava
  • oslabená imunita
  • časté infekcie (vaginálne infekcie, infekcie močových ciest)
  • nespavosť
  • chute na sladké
  • depresie
  • úzkosti alebo problémy s pamäťou

syndrom_zvysene_propustnosit_strev_infografika_brainmarket_SK

Ako to funguje?

Stenu čreva tvorí len jedna vrstva buniek, taká "múr tehličiek". Jednotlivé bunky (tehličky) sú na seba viazané vďaka bielkovinám, ktoré tvoria tzv. tesné spoje. Tie si môžete predstaviť ako taký suchý zips. Tieto bielkoviny v tesných spojoch nie sú nečinné, ale spolupracujú spolu a regulujú, čo sa smie dostať do krvi, a čo nie. Črevná výstelka, ktorá je narušená môže mať trhliny, cez ktoré sa do krvi dostane čiastočne strávené jedlo, baktérie alebo toxíny. To môže vyvolať opakované zápaly a zmeny črevného mikrobiómu.

Ako podporiť zdravie našich čriev?

Či už sa jedná o akýkoľvek zdravotný problém, základ je vždy v strave. A to nielen na frekvencii stravovanie cez deň, ale aj na skladbe každodenného jedálnička. Cieľom je udržať črevnú mikrobióm v rovnováhe tak, aby v črevách neprevažovali škodlivé baktérie.

1.) Obmedzte lepok 

Lepok je bielkovina, ktorá sa nachádza v niektorých zrnách ako je raž a pšenica. Tieto bielkoviny, ktoré obsahujú lepok sa volajú glutenín a gliadín a niektorí ľudia sú naň citliví. Obmedzenie množstva lepku má svoje opodstatnenie, pretože čím viac je telo vystavené lepku, tým viac dráždi výstelku čriev a pôsobí na imunitný systém. Ak telo zle toleruje prítomnosť lepku v strave, môžete to dobre vypozorovať vtedy, ak na nejaký čas lepok vysadíte.

zdrave-strevo-potraviny-infografika-brainmarket-sk

2.) Zbavte sa cukru a priemyslovo spracovaných potravín

Tradičná západná strava obsahuje značné množstvo cukru, tukov priemyselne spracovaných potravín s minimálnym obsahom vlákniny a základných živín. Konzumácia nadmerného množstva umelého cukru, najmä fruktózy, je rizikovým faktorom pre obezitu a zvýšenú črevnú priepustnosť. V črevách sú tisíce rôznych druhov baktérií, vrátane kvasiniek. Každý z nich má svoju príslušnú úlohu pri zabezpečovaní harmónie a rovnováhy v orgánoch. Kvasinky sú však tie, čo cukor milujú, takže jesť viac cukru znamená, že sa budú rýchlejšie množiť a môžu potom narušiť ochrannú bariéru čreva. Je dôležité tieto potraviny nahradiť čerstvými a zaradiť viac potravín rastlinného pôvodu s dostatočným množstvom vlákniny.

3.) Zaraďte fermentované potraviny

Fermentácia je v skutočnosti prirodzený kvasný proces, ku ktorému dochádza v črevách, keď rozkladajú cukor. Medzi fermentované potraviny patria napríklad kefír, kyslá kapusta, kimči, kombucha alebo nakladané uhorky. Fermentované potraviny obsahujú probiotické baktérie, ktoré do veľkej miery pozitívne ovplyvňuje zdravie čriev.

akio_bojovat_so_syndromom_propustneho_crieva_infografika_brainmarket_SK

4.) Konzumujte vývar

Vývar z kostí je výborný ako pomocník pri liečbe vďaka obsahu kolagénu. Kolagén je štruktúrna bielkovina, ktorá poskytuje silu a integritu mnohým častiam tela, ako je koža, spojivové tkanivo a črevá. Obsahuje aminokyseliny glycín, prolín a hydroxyprolín, ktoré sú potrebné k oprave a prestavbe črevnej výstelky. Pravidelná konzumácia potravín obsahujúcich kolagén, ako je kostnej vývar a kolagénové doplnky stravy môžu pomôcť posilniť črevnú bariéru, čím je menej priepustná. [9]

5.) Znížte mieru stresu

Keď telo prežíva stres, spustí kaskádu udalostí, ktoré sú v tele prispôsobené k tomu, aby nám pomohli uniknúť bezprostrednému nebezpečenstvu. Vypína nepodstatné činnosti, ako je sexuálna túžba, reprodukcia a trávenie, a pomocou chemických poslov smeruje svoje zdroje a energiu do mozgu a svalov. To má vplyv aj na črevnú mikrobióm. Akonáhle je črevná výstelka narušená stresom, môže dôjsť k začarovanému kruhu spôsobených zápalov. Častice jedla, baktérie a lipopolysacharid presakujú do krvného riečišťa. Títo cudzí útočníci vyvolávajú poplach a imunitný systém naštartuje zápalovú reakciu v domienke, že sa jedná o "nepriateľa".

6.) Konzumujte viac zeleniny

O výhodách konzumácie zeleniny na naše zdravie z najrôznejších dôvodov vieme. So zdravím čriev to nie je iné. Fytochemikálie, ktoré zelenina obsahuje, sú zlúčeniny, ktoré okrem vitamínov a minerálov prispievajú k regulácii priepustnosti črevnej bariéry. Najmä preto, že obsahujú značné množstvo vlákniny a pôsobí ako prebiotiká, ktorá "kŕmi" prospešné baktérie a podporuje ich v raste v gastrointestinálnom trakte.

7.) Zaraďte probiotiká 

Probiotika sú mikroorganizmy, ako sú baktérie a kvasinky, ktoré napomáhajú tráveniu a podporujú zdravý imunitný systém. Tieto organizmy musia byť v rovnováhe, aby správne fungovali. Zmes probiotík Vám pomôžu navrátiť rovnováhu napríklad po ukončení liečby antibiotikami, kedy sa veľakrát stáva, že po ich vysadení sa dostavia zažívacie ťažkosti.

Väčšinou bývajú tieto odporúčania veľmi rýchlo efektívne, ak nedochádza k zlepšeniu je vhodné zaradiť tzv. eleminačnú diétu, aby bolo možné presne určiť, ktoré potraviny prispievajú k zápalovej reakcii. Eliminačnej stravovanie je krátkodobá diéta, pri ktorej sa vylúči potraviny, o ktorých je známe, že spôsobujú gastrointestinálne zápaly, ako je lepok, alkohol, mliečne výrobky, niektoré druhy mäsa atď. Diéta sa dodržiava niekoľko týždňov a potom sa pomaly každé druh potravy zavádza postupne , aby sme zistili akékoľvek vracajúci sa príznaky.

Čo môžete urobiť naviac?

Dôležitým krokom pri priepustnosti čriev je nahradenie kľúčových živín telu. Pretože zažívací trakt nebol schopný správne absorbovať základné živiny, je nevyhnutné dodať tráviace enzýmy pri každej konzumácii potravy, vitamíny a minerály. Pri výbere tráviacich enzýmov, vitamínov a minerálov je najlepšie zvoliť značku, ktorá obsahuje tie najčistejšie prísady, ktoré pomáhajú chrániť črevo. Ďalej je potrebné obnovenie prospešných baktérií v črevnom trakte. Probiotiká ako doplnok stravy s obsahom Lactobacillus zvýši množstvo dobrých baktérií v tráviacom trakte a pomôžu nastoliť rovnováhu črevného mikrobiómu. Okrem probiotík sa odporúča suplementovať zinok, L-glutamín a vitamín C tiež pomáhajú omladzovať črevnú výstelku. Taktiež je vhodné zaradiť potraviny z kokosu. Či už sa jedná o kokosový olej alebo kokosové mlieko. Tie totiž obsahujú mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom, ktoré sú ľahko stráviteľné a vyživujú tráviace ústrojenstvo.

Pokiaľ máte blízko k bylinám, určite vás poteší, že na syndróm priepustného čreva je odporúčané sladké drievko. Jedná sa o adaptogénnu rastlinu, ktorá nielen že chráni žalúdok, ale tiež pomáha pri syndróme priepustného čreva, zvlášť ak je spôsobený vplyvom emocionálneho stresu. Sladké drievko obsahuje kyselinu glycyrizinovú a glycyrrhetinovú, ktoré môžu zvyšovať krvný tlak, preto je vhodnejšie konzumovať deglycyrrhizinované sladké drievko (DGL), ktorá je týchto kyselín zbavená a tak z nej môžeme ťažiť, len prospešné látky.

Ďalším z dobrých doplnkov stravy pre riešenie priepustného čreva je Quercetin. Užívajte ho 20 minút pred každým jedlom a je veľmi vhodné obmedziť konzumáciu jedla na maximálne 3 chody za deň a to maximálne v 10 hodinovom okne. To znamená raňajky, obed, večera v rozmedzí napr. Od 8 ráno do 18 hodín v podvečer.

Závěr

Pokiaľ trpíte na akékoľvek zažívacie ťažkosti, máte oslabený imunitný systém, bývate často chorí alebo nachladnutí, ale tiež trpíte na kožné problémy, vrátane akné a ekzému, je dobré vypozorovať vo svojej strave potraviny, ktoré by mohli byť príčinou zápalov a tým aj riziká syndrómu priepustnosti čriev. V prípade, že začnete riešiť konkrétnu príčinu týchto ťažkostí, telo na to rýchlo zareaguje a výrazne tým znížite výskyt problémov.

 

Veronika Halusková 

 

[1] Leaky Gut As a Danger Signal for Autoimmune Diseases, Qinghui Mu, Jay Kirby, Christopher M. Reilly, and Xin M. Luo, 2017 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5440529/ 

 

[2] Intestinal permeability in the pathogenesis of NSAID-induced enteropathy, Ingvar Bjarnason Ken Takeuchi, 2009 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19148789/ 

[3] Effects of alcohol on intestinal epithelial barrier permeability and expression of tight junction-associated proteins Ying Wang Jing Tong,  Bing Chang,  Baifang Wang Dai Zhang Bingyuan Wang,  2014  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24718485/ 
 

[4] Intestinal Permeability Regulation by Tight Junction: Implication on Inflammatory Bowel Diseases, Sung Hee Lee, 2015   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4316216/ 

[5] Estrogen-gut microbiome axis: Physiological and clinical implications James M. Baker Layla Al-Nakkash Melissa M. Herbst-Kralovetz, 2017  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28778332/ 

[6] Leaky gut and autoimmune diseases, Alessio Fasano, 2012  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22109896/ 

[7] Reduced diversity and altered composition of the gut microbiome in individuals with myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome Ludovic Giloteaux, Julia K. Goodrich, William A. Walters, Susan M. Levine, Ruth E. Ley & Maureen R. Hanson,  2016 https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-016-0171-4 

[8] Arthritis susceptibility and the Gut Microbiome,Veena Taneja, 2014 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4246018/ 

[9] Collagen peptides ameliorate intestinal epithelial barrier dysfunction in immunostimulatory Caco-2 cell monolayers via enhancing tight junctions, Qianru ChenOliver ChenIsabela M MartinsHu HouXue ZhaoJeffrey B BlumbergBafang Li, 2017 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28174772/ 

 

 

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!