Novinka! BrainMax Vitamin D3 & K2, D3 5000 IU / K2 ako MK7 150 mcg. Zakúpite: ZDE

Zinok - stavebný kameň imunity, hormonálnej rovnováhy a plodnosti

Zinok - to je imunita, hormonálna rovnováha, plodnosť a mnoho ďalšieho, čo robí náš život zdravší a spokojnejší.

Zinok v našom tele hrá mnoho dôležitých rolí. Jedná sa o základnú živinu, čo znamená, že ho naše telo nedokáže produkovať, ani ukladať. Po železe je druhým najbohatším minerálom v našom tele. Viac než 300 enzymatických reakcií je na zinku priamo závislých. Okrem toho má rozhodujúci vplyv na funkciu imunitného systému, zdravia kože, vlasov, nechtov a kostí, syntézu DNA a produkciu bielkovín a tiež raste a delenie buniek.

Hlavné úlohy zinku: 

  • Podpora imunity.
  • Podporuje hormonálnu rovnováhu.
  • Zvyšuje hladinu testosterónu.
  • Génová expresia.
  • Podpora enzymatických reakcií (katalytická funkcia).
  • Zlepšuje kondíciu zraku.
  • Prispieva ku kognitívnemu výkonu.
  • Prispieva ku zdraviu vlasov, nechtov a kože.
  • Dôležitý pre pevnosť kostí.
  • Syntéza DNA (regulačná funkcia).
  • Hojenie rán.
  • Je zodpovedný za správny rast a vývoj.
  • Znižuje hladinu cukru v krvi.
  • Zvyšuje plodnosť a potenciu.
  • Podpora metabolizmu.

Prírodnými zdrojmi zinku sú jednak živočíšne produkty ako je mäso a mäkkýše, ktoré obsahujú zinok vo forme, ktorú telo ľahko absorbuje, tak rastlinné zdroje, ako sú strukoviny, semienka, otruby.

10_potravin_s_vysokym_obsahem_zinku

Prírodné zdroje zinku, hlavne tie živočíšneho pôvodu sú vynikajúce vďaka absorbcii biodostupnosti zinku, ktorý je v nich obsiahnutý. Pri doplnkoch stravy potom hrá rolu forma zinku. Tou pre telo najlepšie spracovateľnou je bisglycinát. 

Táto chelátová forma zinku nie je pre telo len vysoko využiteľnou, ale je šetrná k tráviacemu ústrojenstvu, kedy oproti iným využiteľným formám nespôsobuje nalačno nevoľnosť, ktorá súvisí s nízkou hladinou HCL v žalúdku a môže sa prejavovať hlavne pri užívaní zinku vo forme pikolinátu.

Jej ďalšou veľkou výhodou je to, že je jedinou formou zinku, ktorej vstrebávanie je menej ovplyvnené prítomnosťou fytátov v strave. Fytáty sú látky v obilninách a sóji, ktoré inhibujú absorbciu zinku. Stravu bohatú na fytáty môžu mať predovšetkým vegáni, preto by mali túto formu zinku preferovať.

Okrem sóje sa fytáty vyskytujú tiež v obilnináchkukurici rýži. Tieto antinutrienty znižujú vstrebávanie základných živín z tráviaceho traktu. To môže byť problém hlavne pre ľudí, pre ktorých sú obilniny a strukoviny základom jedálničku. Fytáty (kyselina fytová) potom znižuje absorbciu minerálov ako je železo, zinok, horčík a vápnik.

Podpora imunity

Zinok hrá ústrednú rolu v imunitnom systéme. A to presne v bunkových protilátkových reakciách. Nedostatok zinku je známkou apoptózy (programovaná smrť buniek). Ďalej práve zinok stimuluje vývoj B-buniek a T-buniek čo sú základné bunky našej imunity.

Štúdie zistili, že ľudia s autoimunitnými ochoreniami majú obvykle výrazne nižšiu hladinu zinku, než je normálne.

Dokázané sú rovnako jeho protizápalové vlastnosti a vplyv na zníženie oxidačného stresu. 

Podpora hormonálnej rovnováhy a pozitívny efekt na hladinu testosterónu

Zinok hrá hlavnú úlohu v metabolizme hormónov. TestosterónHGH, hormóny štítnej žľazy T3 a T4, estrogén a progesterón sú na jeho správnom množstve závislé. Napríklad pri hormónoch štítnej žľazy práve zinok spôsobuje premenu T4 na aktívnu formu T3.

Zinok tiež pomáha v hypofýze uvoľňovať stimulujúci hormón (FSH). Ten podporuje ovuláciu a dáva za úlohu vaječníkom produkovať progesterón.

Zinok jednoznačne zlepšuje mužské reprodukčné schopnosti a znižuje možné komplikácie v tehotenstve.

Tým, že zvyšuje hladinu pohlavných hormónov prispieva k zlepšeniu silyenergiesebavedomia a sexuálnej túžby.

Zodpovednosť za génovú expresiu

Génová expresia je proces, pri ktorom sa informácie uložené v génoch prevádzajú na reálne existujúce bunkové štruktúry, alebo funkcie. Nie všetky informácie v génoch sú využívané v každej chvíli. Niekoré gény sú aktívne a niektoré nie. To všetko záleží na podnetoch prichádzajúcich z vonku, z prostredia (vzťahom génov a prostredia sa zaoberá epigenetika). Gény sa teda aktivujú až v určitý vývojový moment, kedy sú potrebné. A práve pre túto ,,internú komunikáciu" je zinok dôležitý.

ucinky_zinku_infografika_brainmarket_SK

Podpora enzymatických reakcií (katalytická funkcia)

Zinok je nevyhnutný pre aktivitu viac než 300 enzýmov, ktoré podporujú metabolizmus, trávenie, nervové funkcie a ďalšie životne nevyhnutné funkcie.

Zdravie vašich očí

Zinok je priamo súčasťou vašich očí a podieľa sa na tvorbe vizuálnych pigmentov v sietnici. Z tohoto dôvodu môže viesť nedostatok zinku k nočnej slepote.

Bol skúmanýpozitívny vplyv zinku na makulárnu degeneráciu.

Kognitívny výkon

Zinok je vysoko koncentrovaný v mozgovej kôre, epifýze a hipokampe a jeho nedostatok je spojený so zhoršenou funkciou pamäti a poruchami nálady.

Vlasy, nechty, koža a kosti

Zinok podporuje tvorbu buniek vytvárajúcich kosti a zabraňuje nadmernému rozpadu kostného tkaniva. Okrem toho hrá druhotnú rolu v samotnej kostnej hmote. Nedostatok zinku vedie ku zlej kalcifikácii a môže sa tak stať rizikovým faktorom pre výskyt zlomenín

Pokožku, vlasy a nechty podporuje zinok mnohými spôsobmi. Hlavný je ale fakt, že kolagén v koži je produkovaný enzýmami zývislými na zinku - kolagénazami. Zinok je nevyhnutný nie len pre enzýmy produkujúce kolagén, ale tiež pre zasieťovanie, ktoré dodáva kolagénu jeho stabilitu. Štúdie kolagénu a zinku naznačujú, že rýchlosť rozpadu kolagénu môže byť znížená podaním zinku a týmto spôsobom zinok mierni proces stárnnutia pleti

priznaky_nedostatku_zinku_Infografika-BrainMarket-2_SK

Syntéza DNA

Po zvýšení obsahu zinku v strave sa obnovuje hladina proteínov podieľajúcich sa na opravách DNA a antioxidačných a imunitných funkciách. 

Hojenie rán

Zinok sa v zdravotníctve používa k liečbe popálenín, niektorých typov vredov a ďalších kožných poranení. Hrá kľúčovú rolu v syntéze kolagénu, imunitnej funkcii a zápalovej reakcii. V našej koži sa nachádza asi 5% celkového množstva zinku, ktorý v sebe máme.

A v neposlednom rade - zinok znižuje celkovú zápalovosť a je tiež dôležitý pre správnu funkciu čuchu a chuti. Nedostatok zinku môže znížiť tieto zmysly, pretože jeden z enzýmov rozhodujúcich za ich správne fungovanie závisí práve na zinku.

 

Matěj Veselý 

 

zinc_complex_eshop_pc_SK 

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19774556/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2820120/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6683093/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6010824/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4163826/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6380979/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31745908/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5488004/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3901420/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK222317/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4928738/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17914213/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27281654/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23153731/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4446750/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2820120/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4476434/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18270521/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4175048/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4902399/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2869512/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK493173/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK6288/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135093/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20510767/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29193602/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25597339/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23644932/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649098/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4321209/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20041998/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18341424/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2702361/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28395131/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793244/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4413488/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2702361/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28515951/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4042409/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872795/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23914218/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2277319/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24506795/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3775249/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3775249/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24506795/

https://ods.od.nih.gov/factsheets/%20Zinc-HealthProfessional/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29324654/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25656040/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20446777/

 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6755784/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6774607/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3277606/

 https://link.springer.com/article/10.1007/s001980050072