Novinka! BrainMax Zinc Complex! Zakúpite: ZDE

Slnko ako zdroj vitamínu D

Čerpajte silu z jarného slnka! Doplňte po zime vitamín D z prírodných zdrojov.

Je zdravé slniť sa, alebo je lepšie sa pred slnkom chrániť? Platí známe slovenské porekadlo ,,kde nechodí slnko, tam chodí lekár" , alebo je to už úplne inak? Či už máte slniečko radi, alebo sa naopak bojíte, nasledujúce riadky sú písané pre vás. 

Dnes sme všemožné masírovanie správami o škodlivosti slnečného žiarenia, na základe ktorých si vytvárame "nezdravé" návyky, ktoré v konečnom dôsledku nášmu zdraviu môžu škodiť. Na jednej strane tu máme nedostatok slnečných lúčov u západnej vyspelej populácie (až 60%), s ktorou súvisí depresia, úzkosť, zlý stav kostí, imunita, hormonálna disbalancia, prejedanie atď.. Na druhej strane tu máme masáž z médií o nutnosti natierať sa opaľovacími krémami, keď ideme von a nevystavovať sa slnečným lúčom kvôli hrozbe rakoviny.

symptomy nedostatku vitaminu d

Kde je pravda?

Pravda je niekde v polovici. Je jasné, že keď ste na dovolenke pri mori alebo na kúpalisku a ležíte celý deň na slnku za účelom chytania bronzu, potom taktiež vystavovanie sa slnečným lúčom môžeme označiť ako škodlivé. Ale pokiaľ idete s deťmi do parku, alebo kosíte záhradu do polovice tela počas hodinky, odporúčal by som neužívať žiadne opaľovacie krémy, maximálne kokosový olej. Pokiaľ ste fototyp I, skráťte pobyt na priamom slnku vždy o polovicu oproti bežným odporúčaniam.

Slnko, teda zázračný liek, na ktorý sa zabudlo

Prečo sa na chvíľku každý deň vystaviť slnečným lúčom bez ochrany (krémy, okuliare)?

V roku 2014 publikovali vedci z Edmodskej univerzity článok, v ktorom ukázali na chybu v stanovení DDD vitamínu D. Poukázali na to, že odporúčaných 600 I.U. nestačí na pokrytie potrieb zdravého človeka. Dávka by mala byť takmer 15x vyššia, teda 8895 I.U. denne. Takúto získate zo slnečného svitu, vhodnou stravou a suplementáciou.

ucinky_vitaminu_d_infografika-insta

Slnečné žiarenie ako zdroj Vitamínu D a energia je nenahraditeľné. Naviac slnečné žiarenie ničia vírusy.

Tu je pár pravidiel, ktorých sa držať pri dobíjaní Vitamínu D:

  • Za tvorbu vitamínu D je zodpovedné UV-B žiarenie, preto akákoľvek ochrana (okuliare, opaľovacie ktémy s faktorom) zabraňuje jeho produkcií.
  • Aby ste vyprodukovali čo najviac vitamínu D, musíte odhaliť čo najväčšiu časť pokožky.
  • K najväčšej produkcii vitamínu D dochádza, keď je slnko nad obzorom, teda okolo poludnia. To je v rozpore s tvrdením dermatológov.
  • Dr. Holick v knihe Vitamín D solution odporúča vystaviť sa v poludní slnku, čo najviac odhalení 2x až 3x týždenne. Cca polovicu času, pri ktorom by ste sa mierne spálili.
  • Pár minút na slnku v lete po dobu, než je pokožka mierne naružovelá vyprodukuje 10.000 až 50.000 IU vitamínu D. Čo je takmer 100x viac než je odporúčaná denna dávka.
  • Vitamín D syntetizovaný zo slnečných lúčov si telo vie uchovať po dlhšiu dobu, než vitamín D získaný suplementáciou, alebo potravou.

  benefity_vitaminu_D_SK_Infografika_Instagram_BrainMarket

Nie je žiadnym prekvapením, že predchádzajúce generácie boli zdravšie v porovnaní s našou. Postupom času zmeny nášho životného štýlu ohrozujú naše zdravie, a to hlavne návyky, ktoré si mnohokrát vyberáme, aby nedošlo k vystaveniu na slnko. Ľudia dnes hľadajú minimálne vystavenie na slnku s veľkou dávkou opaľovacieho krému na svojom tele, aby blokovali tzv. škodlivé lúče.

 Európska únia naznačuje, že pravidelné vystavenie sa slnku môže znížiť šance na vznik a rozvoj rakoviny kože. Produkty opaľovacích krémov, ktoré dnes ľudia zúfalo používajú, sú príliš nebezpečné na to, aby sa používali na pokožku. Chemikálie prítomné v týchto produktoch narúšajú endokrinný systém. Nižšie uvádzam chemikálie, ktoré sa bežne nachádzajú v opaľovacích krémoch. Je pozorúhodné, že mnoho týchto látok nepriaznivo ovplyvňuje hladinu testosterónu.

Detailné informácie o týchto látkach nájdete pri kliknutí na ich odkaz v BrainPédií.

 9_potravin_bohatych_na_vitamin_D_Infografika_Instagram_BrainMarket

Vystavenie sa slnku pomôže zvýšiť hladinu vitamínu D a vyrovnať hormonálnu rovnováhu. Pre dlhší pobyt na slnku potrebujete aj bezpečný opaľovací krém ktorý neobsahuje žiadne chemikálie narúšajúce endokrinný systém.

Najväčšími spotrebiteľmi opaľovacích krémov sú Austrálčania, napriek tomu majú najvyšší počet ochorení rakoviny kože na jednoho obyvateľa na svete. Rovnako tiež majú 88% deficit vitamínu D. Ukázalo sa, že podľa výskumu je dnes nedostatok vitamínu D celosvetovým problémom.

Vitamín D je nutný pre vstrebávanie horčíka a vápnika. Pokiaľ máte nedostatok vitaminu D, bude pre Vás problém posilniť kostné tkanivo, napriek tomu budete užívať vápnik v doplnkoch stravy. Bohužiaľ, väčšina ľudí užíva vápnik bez horčíka a kvalitných tukov zo stravy. Hladina vitamínu D je tak pod optimálnou spodnou hranicou 60 mg/ml.

Slnko a vitamín D
Slnko je najlepším zdrojom pre doplnenie hladiny vitamínu D. Ale nespôsobuje slnečné žiarenie rakovinu kože? Nie. V rozumnej miere slnečné žiarenie rakovinu kože nespôsobí. Samozrejme, že pokiaľ Vám po opaľovaní zostanú pľuzgiere, a tým poškodia tkanivo, je to varovný signál. Myšlienka je jednoduchá. Opaľovať sa s rozumom.

Mali by sme používať opaľovací krém?
Nevravím, nech vôbec nepoužívate opaľovacie krémy. Urobte ta, ale po dobu asi 30 minút. Práve teraz na jar a v lete je slnko náš vitamín D. Až príde jeseň a zima, budeme vravieť o doplnkoch stravy a potravinách bohatých na vitamín D.  Mali by sme používať prírodné opaľovacie krémy bez toxinov.

Naša pokožka je najväčší orgán, ktorý pohlcuje všetko, čo je okolo nás. Bolo by naivné predpokladať, že môžeme zabrániť tomu, aby do krvného obehu nevnikol veľký počet chemikálií (mnoho z nich sú xenoestrogény alebo syntetické estrogény) a neovplyvnili našu hormonálnu rovnováhu.

 

Ako spoznať zdravý nezaťažujúci prírodný opaľovací krém?

  • Iba oxid zinočnatý a oxid titaničitý by mali byť aktívnymi zložkami v produkte.
  • Opaľovací krém by nemal obsahovať žiaden retinol palmitát (syntetický vitamín A).
  • Žiadne parabény, syntetické alebo neoznačené vône - to je všeobecné pravidlo pre všetky telové produkty.

 

A na záver? Všetkého moc škodí. Áno, prílišná expozícia slnku môže mať negatívne dopady na ľudské zdravie a pokiaľ sa chystáte ležať polovicu dňa pri vode, musíte sa chrániť kvalitnými opaľovacími krémami, a to ideálne tými bez obsahu vyššie uvedených škodlivých látok. Vystaviť sa však rannému slnku, alebo si dopriať cez deň v rozumnej miere slniečko má neoceniteľné účinky na naše zdravie. Slnku sa teda nevyhýbajte a berte ho ako pomocníka na svojej ceste za zdravím a spokojnosťou.

 Jiří Votava, Matěj Veselý

 Zdroje:

Gandhi, A., Busse, KL a Maibach, HI (2014). Přenos dermálního estradiolu a testosteronu u člověka: existence, modely a strategie prevence. V Topical Drug Bioavailability, Bioequivalence and Penetration (pp. 331-350). Springer New York.
Yap, FH, Chua, HC a Tait, CP (2017). Aktivní složky opalovacích krémů v Austrálii. Australasian Journal of Dermatology.
Aniansson, B., Veierød, MB, Rylander, C., Lund, E. a Sandanger, TM (2016). Charakterizace těžkých uživatelů výrobků pro péči o pleť u norských žen v letech 2003 až 2011. Archiv veřejného zdraví, 74 (1), 53.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4194387/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4018438/ 
https: //www.ncbi.nlm. nih.gov/pmc/articles/PMC4030388
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21310306 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3092569/ 
https: / /www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16869867
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22612478
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28844799
https: //www.ewg.org/skindeep/#.WzBZrqczrIU