NOVINKA: BrainMax Astaxanthin! Viac: ZDE

Estrogénová dominancia u mužov

Aj muži majú estrogén...

Hormón estrogén nemajú len ženy, ale aj muži. Samozrejme, v ďaleko menšom množstve, ale aj mužom hrozí, že sa estrogén stane dominantným nad testosterónom. Aby sme mohli pochopiť, ako testosterón a estrogén spolu fungujú, poďme si najskôr vysvetliť, čo všetko o týchto hormónoch vieme, a aké sú ich funkcie v mužskom organizme.

Testosterón z nás robí mužov

Testosterón je hormón, ktorý sa tvorí v semenníkoch a v menšom množstve tiež v nadobličkách. Dostatočné množstvo testosterónu znižuje riziko rôznych ochorení, ovplyvňuje celkové zloženie tela (↑svalová hmota vs. ↓tuk), reguluje imunitný systém, podieľa sa na sexuálnych funkciách, plodnosti a celkového libida mužov. Nezanedbateľný vplyv má aj na mužskú psychiku (sebavedomie, energia). Najväčšia produkcia testosterónu je medzi dvanástym až trinástym rokom života. Po tridsiatke dochádza k miernemu poklesu a okolo päťdesiateho roku je už deficit testosterónu výrazný. Podľa štatistík sa už 20% mužov pred päťdesiatym rokom stretáva s nedostatkom testosterónu. 

testosteron-rovnovaha_infografika_brainmarket_sk

Aj estrogén je dôležitý

Estrogénu majú muži menej ako ženy, ale aj napriek tomu je dôležitý. Estrogén u mužov vzniká v pečeni a v nadobličkách, a hrá podstatnú úlohu v imunitnom systéme, pretože bojuje proti zápalom. Ďalej reguluje príjem a využite glukózy, a taktiež má úlohu pri zrení spermií.

Kedy vzniká estrogénová dominancia

K estrogénovej dominancii u mužov dochádza okrem iného s postupujúcim vekom, kedy samovoľne klesá hladina testosterónu a naopak stúpa hladina estrogénu. Avšak, nie je to jediný dôvod. Veľmi často je estrogénová dominancia známkou celej rady iných chýb. Každý z nás je vystavený xenoestrogénom (syntetické estrogény v kozmetike, čistiacich prostriedkoch, v potrave ako pesticídy, v plastoch napr. ako bisfenól A atď.), ktoré sú, bohužiaľ, všade okolo nás. V kombinácií so zlou životosprávou, aj muži sami prispievajú k estrogénovej dominancii. Ďalší dôvod, prečo dochádza k estrogénovej dominancii je nedostatok oddychu a spánku, nedostatočný príjem vitamínov a minerálov v konzumovaných potravinách a prejedanie sa spojené s obezitou, ktorá taktiež bráni produkcii testosterónu. Veľké množstvo telesného tuku je totiž spúšťačom tvorby enzýmu aromatázy, ktorý je v konečnom dôsledku schopný zmeniť testosterón na estrogén.

Prejavom estrogénovej dominancie je tiež nízka hladina testosterónu.

estrogenova_dominance_infografika_brainmarket_SK

Dôvody vysokej hladiny estrogénu:

  • Nadmerný stres.
  • Priemyslovo spracované potraviny.
  • Nadbytočný telesný tuk.
  • Xenoestrogény v predmetoch dennej spotreby: kozmetika a čistiace prostriedky, plasty (BPA)
  • Pesticídy nachádzajúce sa v potravinách.
  • Narušený cirkadiánny rytmus. (Je dôležité mať kvalitný spánok)
  • Potraviny obsahujúce vysoké percento fytoestrogénov (sója, chmeľ).

Prejavov naznačujúcich estrogénovú dominanciu je mnoho, predovšetkým fyzických. Mužom sa ukladá viac tuku, a to hlavne v oblasti brucha, s čím súvisí aj gynekomatia (nárast prsnej žľazy alebo sa môže prejavovať aj ako hrčka v oblasti pŕs). Ďalej sa znižuje percento svalovej hmoty, môže dôjsť ku zväčšeniu prostaty, vypadávaniu vlasov a k poruchám emočnej stability, ale ojedinelé nie sú ani úzkosti, depresívne stavy a objaví sa tiež extrémna únava a poruchy spánku. Po zdravotnej stránke, s nízkou hladinou testosterónu sa môžu objaviť aj vážnejšie ochorenia, ako je osteoporóza, porucha pečene, znížená spermatogenéza a neplodnosť. Aby organizmus mužov správne fungoval, musí byť pomer estrogénu a testosterónu v rovnováhe.

testosteron-v-tele-infografika-brainmarket-sk

10 dôvodov, prečo nebyť estrogénne dominantný, teda mať vysokú hladinu testosterónu a estrogény v normále

1) Budovanie svalovej hmoty - jedna z mnohých pozitívnych vlastností testosterónu, na ktorú muži reagujú, je zvýšená schopnosť budovať svalovú hmotu.
2) Účinnejšie spaľovanie podkožného tuku -  lepšie spaľovanie tukov u mužov je spôsobené práve aj vyššou hladinou testosterónu.
3) Zlepšenie erekcie a sexuálnej výkonnosti - testosterón má priaznivý vplyv na sexuálnu výkonnosť. Nedochádza k poruchám erekcie, alebo nezáujmu o sex. A určite je zaujímavé, že práve sex produkciu estrogénu ďalej zvyšuje.
4) Plodnosť - správna hladina testosterónu priamo ovplyvňuje kvalitu a množstvo spermií, a s tým aj súvisiacu plodnosť. 
5) Silnejšie kosti - optimalizácia testosterónu pomáha udržovať celý pohybový aparát, predchádzať rednutiu kostí a následnej osteoporóze.
6) Zdravé srdce - dostatočná hladina testosterónu má taktiež pozitívny vplyv na celý kardiovaskulárny systém, keďže zvyšuje cievne zásobenie srdcového svalu, rozširuje tepny a zabraňuje tvorbe krvných zrazenín. Tým výrazne znižuje riziko infarktu.
7) Psychická odolnosť - nedostatok testosterónu sa môže prejaviť aj na psychickom rozpoložení. Pokiaľ dôjde k poklesu testosterónu, objaví sa precitlivenosť, je ohrozená emočná stabilita a môžu sa pridať depresie. 
8) Energia - muži, u ktorých nie je deficit testosterónu, majú viac energie a celkový záujem o prirodzenú fyzickú aktivitu.
9) Prevencia proti cukrovke - muži optimálnou hladinou testosterónu omnoho menej často ochorejú na cukrovku 2. typu.
10) Únava - pokiaľ má muž dostatok testosterónu, nie len že sa zvýši jeho energia, ale tiež vymizne extrémna únava.

10 tipov ako zvýšiť testosterón a znížiť estrogénovú dominanciu

1) Vitamíny a minerály

Vplyv  na tvorbu testosterónu majú vitamíny a minerály. Hlavne skupiny B, predovšetkým B12, a súčasne tiež vitamín D. Vitamín D okrem suplementácie môžeme získať zo slnečného žiarenia. Čo sa týka minerálov, mali by sme zvýšiť príjem horčíka a zinku. Deficit týchto vitamínov a minerálov prispieva k tomu, že sa testosterón premení na estrogén skrz enzým aromatázy.

ucinky-latek-v-branmax-testamento_infografika_brainmarket_sk

2) Kvalitný spánok

Doba, kedy dochádza k najväčšej produkcii testosterónu je v spánku. Konkrétne, nad ránom, kedy je spánok hlbší, sa testosterón tvorí najviac, a preto je dostatočný spánok nevyhnutný.

3) Strava

Sú známe potraviny, ktoré môžu zvýšiť produkciu testosterónu. Jedálniček by teda mal obsahovať dostatok makroživín, ktoré nájdeme hlavne v mäse, rybách, vajciach a z rastlinnej stravy je to kapustová zelenina alebo avokádo. Dôležitý je tiež dostatok tzv. zdravých tukov, ktoré môžeme nájsť v rastlinných olejoch, mandliach alebo para orechoch.

4) Adaptogény

Maca, ashwagandha, zázvor, kotvičník, to je len pár najznámejších rastlinných adaptogénov, ktoré môžu prispieť ku zvýšeniu hladiny testosterónu.

5) Cvičenie

K väčšej produkcii testosterónu patrí pohyb. Uprednostňovaná by mala byť pomalšia forma silového tréningu nad vytrvalostnou. Práve pri silovom tréningu sa tvorí viac testosterónu a ubúda estrogénu.

6) Regulácia telesného tuku

Ľudia, ktorí majú vyššie percento tuku, majú aj menej testosterónu a naopak, čím viac je telesného tuku, tým vyššia je hladina estrogénu.

7) Minimalizovať stres

Vplyvom každodenného stresu sa v nadobličkách produkuje kortizol. Ten má, mimo iné, negatívny vplyv na hladinu testosterónu.

8) Obmedziť alkohol

Je známe, že alkohol pôsobí negatívne na mnoho pochodov v organizme a produkciu testosterónu nevynecháme. Alkohol pôsobí estrogénne.

9)Znížiť expozíciu toxínov - xenoestrogénov

Všetko je možné, aj styk s toxínmi môžeme minimalizovať na primeranú medzu. Xenoestrogény (syntetické estrogény) sa nachádzajú v kozmetike, čistiacich prostriedkoch, pokladničných dokladoch, plastoch a tiež v potrave v podobe pesticídov. Začnite používať prírodnú kozmetiku, eko čistiace prostriedky. Nemazlite sa s účtenkami z obchodu, na ktorých je bisfenol. Plastový riad nahraďte napr. nerezom. Kupujte jedlo z bio produkcie.  

10) Sex

Štúdie ukázali, že existuje priama súvislosť medzi sexuálnou aktivitou a vyššou hladinou testosterónu.

Veronika Halusková, Jiří Votava

 

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie