Novinka! BrainMax Testoboss: 7 bylín pre maximálnu potenciu a vitalitu! Zakúpite TU

Estrogénová dominancia u mužov

Aj muži majú estrogén...

Hormón estrogén nemajú len ženy, ale aj muži. Samozrejme, v ďaleko menšom množstve, ale aj mužom hrozí, že sa estrogén stane dominantným nad testosterónom. Aby sme mohli pochopiť, ako testosterón a estrogén spolu fungujú, poďme si najskôr vysvetliť, čo všetko o týchto hormónoch vieme, a aké sú ich funkcie v mužskom organizme.

Testosterón z nás robí mužov

Testosterón je hormón, ktorý sa tvorí v semenníkoch a v menšom množstve tiež v nadobličkách. Dostatočné množstvo testosterónu znižuje riziko rôznych ochorení, ovplyvňuje celkové zloženie tela (↑svalová hmota vs. ↓tuk), reguluje imunitný systém, podieľa sa na sexuálnych funkciách, plodnosti a celkového libida mužov. Nezanedbateľný vplyv má aj na mužskú psychiku (sebavedomie, energia). Najväčšia produkcia testosterónu je medzi dvanástym až trinástym rokom života. Po tridsiatke dochádza k miernemu poklesu a okolo päťdesiateho roku je už deficit testosterónu výrazný. Podľa štatistík sa už 20% mužov pred päťdesiatym rokom stretáva s nedostatkom testosterónu. 

testosteron-rovnovaha_infografika_brainmarket_sk

Aj estrogén je dôležitý

Estrogénu majú muži menej ako ženy, ale aj napriek tomu je dôležitý. Estrogén u mužov vzniká v pečeni a v nadobličkách, a hrá podstatnú úlohu v imunitnom systéme, pretože bojuje proti zápalom. Ďalej reguluje príjem a využite glukózy, a taktiež má úlohu pri zrení spermií.

Kedy vzniká estrogénová dominancia

K estrogénovej dominancii u mužov dochádza okrem iného s postupujúcim vekom, kedy samovoľne klesá hladina testosterónu a naopak stúpa hladina estrogénu. Avšak, nie je to jediný dôvod. Veľmi často je estrogénová dominancia známkou celej rady iných chýb. Každý z nás je vystavený xenoestrogénom (syntetické estrogény v kozmetike, čistiacich prostriedkoch, v potrave ako pesticídy, v plastoch napr. ako bisfenól A atď.), ktoré sú, bohužiaľ, všade okolo nás. V kombinácií so zlou životosprávou, aj muži sami prispievajú k estrogénovej dominancii. Ďalší dôvod, prečo dochádza k estrogénovej dominancii je nedostatok oddychu a spánku, nedostatočný príjem vitamínov a minerálov v konzumovaných potravinách a prejedanie sa spojené s obezitou, ktorá taktiež bráni produkcii testosterónu. Veľké množstvo telesného tuku je totiž spúšťačom tvorby enzýmu aromatázy, ktorý je v konečnom dôsledku schopný zmeniť testosterón na estrogén.

Prejavom estrogénovej dominancie je tiež nízka hladina testosterónu.

estrogenova_dominance_infografika_brainmarket_SK

Dôvody vysokej hladiny estrogénu:

  • Nadmerný stres.
  • Priemyslovo spracované potraviny.
  • Nadbytočný telesný tuk.
  • Xenoestrogény v predmetoch dennej spotreby: kozmetika a čistiace prostriedky, plasty (BPA)
  • Pesticídy nachádzajúce sa v potravinách.
  • Narušený cirkadiánny rytmus. (Je dôležité mať kvalitný spánok)
  • Potraviny obsahujúce vysoké percento fytoestrogénov (sója, chmeľ).

Prejavov naznačujúcich estrogénovú dominanciu je mnoho, predovšetkým fyzických. Mužom sa ukladá viac tuku, a to hlavne v oblasti brucha, s čím súvisí aj gynekomatia (nárast prsnej žľazy alebo sa môže prejavovať aj ako hrčka v oblasti pŕs). Ďalej sa znižuje percento svalovej hmoty, môže dôjsť ku zväčšeniu prostaty, vypadávaniu vlasov a k poruchám emočnej stability, ale ojedinelé nie sú ani úzkosti, depresívne stavy a objaví sa tiež extrémna únava a poruchy spánku. Po zdravotnej stránke, s nízkou hladinou testosterónu sa môžu objaviť aj vážnejšie ochorenia, ako je osteoporóza, porucha pečene, znížená spermatogenéza a neplodnosť. Aby organizmus mužov správne fungoval, musí byť pomer estrogénu a testosterónu v rovnováhe.

testosteron-v-tele-infografika-brainmarket-sk

10 dôvodov, prečo nebyť estrogénne dominantný, teda mať vysokú hladinu testosterónu a estrogény v normále

1) Budovanie svalovej hmoty - jedna z mnohých pozitívnych vlastností testosterónu, na ktorú muži reagujú, je zvýšená schopnosť budovať svalovú hmotu.
2) Účinnejšie spaľovanie podkožného tuku -  lepšie spaľovanie tukov u mužov je spôsobené práve aj vyššou hladinou testosterónu.
3) Zlepšenie erekcie a sexuálnej výkonnosti - testosterón má priaznivý vplyv na sexuálnu výkonnosť. Nedochádza k poruchám erekcie, alebo nezáujmu o sex. A určite je zaujímavé, že práve sex produkciu estrogénu ďalej zvyšuje.
4) Plodnosť - správna hladina testosterónu priamo ovplyvňuje kvalitu a množstvo spermií, a s tým aj súvisiacu plodnosť. 
5) Silnejšie kosti - optimalizácia testosterónu pomáha udržovať celý pohybový aparát, predchádzať rednutiu kostí a následnej osteoporóze.
6) Zdravé srdce - dostatočná hladina testosterónu má taktiež pozitívny vplyv na celý kardiovaskulárny systém, keďže zvyšuje cievne zásobenie srdcového svalu, rozširuje tepny a zabraňuje tvorbe krvných zrazenín. Tým výrazne znižuje riziko infarktu.
7) Psychická odolnosť - nedostatok testosterónu sa môže prejaviť aj na psychickom rozpoložení. Pokiaľ dôjde k poklesu testosterónu, objaví sa precitlivenosť, je ohrozená emočná stabilita a môžu sa pridať depresie. 
8) Energia - muži, u ktorých nie je deficit testosterónu, majú viac energie a celkový záujem o prirodzenú fyzickú aktivitu.
9) Prevencia proti cukrovke - muži optimálnou hladinou testosterónu omnoho menej často ochorejú na cukrovku 2. typu.
10) Únava - pokiaľ má muž dostatok testosterónu, nie len že sa zvýši jeho energia, ale tiež vymizne extrémna únava.

10 tipov ako zvýšiť testosterón a znížiť estrogénovú dominanciu

1) Vitamíny a minerály

Vplyv  na tvorbu testosterónu majú vitamíny a minerály. Hlavne skupiny B, predovšetkým B12, a súčasne tiež vitamín D. Vitamín D okrem suplementácie môžeme získať zo slnečného žiarenia. Čo sa týka minerálov, mali by sme zvýšiť príjem horčíka a zinku. Deficit týchto vitamínov a minerálov prispieva k tomu, že sa testosterón premení na estrogén skrz enzým aromatázy.

ucinky-latek-v-branmax-testamento_infografika_brainmarket_sk

2) Kvalitný spánok

Doba, kedy dochádza k najväčšej produkcii testosterónu je v spánku. Konkrétne, nad ránom, kedy je spánok hlbší, sa testosterón tvorí najviac, a preto je dostatočný spánok nevyhnutný.

3) Strava

Sú známe potraviny, ktoré môžu zvýšiť produkciu testosterónu. Jedálniček by teda mal obsahovať dostatok makroživín, ktoré nájdeme hlavne v mäse, rybách, vajciach a z rastlinnej stravy je to kapustová zelenina alebo avokádo. Dôležitý je tiež dostatok tzv. zdravých tukov, ktoré môžeme nájsť v rastlinných olejoch, mandliach alebo para orechoch.

4) Adaptogény

Maca, ashwagandha, zázvor, kotvičník, to je len pár najznámejších rastlinných adaptogénov, ktoré môžu prispieť ku zvýšeniu hladiny testosterónu.

5) Cvičenie

K väčšej produkcii testosterónu patrí pohyb. Uprednostňovaná by mala byť pomalšia forma silového tréningu nad vytrvalostnou. Práve pri silovom tréningu sa tvorí viac testosterónu a ubúda estrogénu.

6) Regulácia telesného tuku

Ľudia, ktorí majú vyššie percento tuku, majú aj menej testosterónu a naopak, čím viac je telesného tuku, tým vyššia je hladina estrogénu.

7) Minimalizovať stres

Vplyvom každodenného stresu sa v nadobličkách produkuje kortizol. Ten má, mimo iné, negatívny vplyv na hladinu testosterónu.

8) Obmedziť alkohol

Je známe, že alkohol pôsobí negatívne na mnoho pochodov v organizme a produkciu testosterónu nevynecháme. Alkohol pôsobí estrogénne.

9)Znížiť expozíciu toxínov - xenoestrogénov

Všetko je možné, aj styk s toxínmi môžeme minimalizovať na primeranú medzu. Xenoestrogény (syntetické estrogény) sa nachádzajú v kozmetike, čistiacich prostriedkoch, pokladničných dokladoch, plastoch a tiež v potrave v podobe pesticídov. Začnite používať prírodnú kozmetiku, eko čistiace prostriedky. Nemazlite sa s účtenkami z obchodu, na ktorých je bisfenol. Plastový riad nahraďte napr. nerezom. Kupujte jedlo z bio produkcie.  

10) Sex

Štúdie ukázali, že existuje priama súvislosť medzi sexuálnou aktivitou a vyššou hladinou testosterónu.

Veronika Halusková, Jiří Votava