Novinka! BrainMax Testoboss: 7 bylín pre maximálnu potenciu a vitalitu! Zakúpite TU

Pod škrupinou kokosu

Kokos asi všetci poznáme ako jednu z exotických potravín. Bohužiaľ kvôli svojej nálepke pre vysoký obsah nasýteného tuku sa mu veľa ľudí vyhýba a to je veľká škoda. Tuky, ktoré kokos obsahuje sú zdraviu prospešné a kokos sa tak radí medzi superpotraviny, ktoré majú pozitívny vplyv prakticky na celý organizmus. 

Kokosové orechy rastú na palmách s latinským názvom Cocos Nucifera. Pravdepodobne pochádzajú pôvodne z Indie a juhovýchodnej Ázie. Dnes rastú kokosové orechy v teplom podnebí po celom svete, napríklad v Karibiku a v niekoľkých častiach Afriky a južnej Ameriky. Kokosové mäso, ktoré sa nachádza vnútri kokosu je jedlé a vyrába sa z neho kokosový olej, kokosové mlieko, kokosový cukor alebo kokosová voda. Ide o priehľadnú tekutinu, ktorá je vnútri a obsahuje veľké množstvo minerálov ako je draslík, horčík a vápnik.

Tuky v kokosovom orechu

Nasýtené mastné tuky, ktoré kokos obsahuje nie je nič, čoho by sme museli obávať. Telo tuky potrebuje, pretože sú súčasťou membrán buniek a podieľajú sa spolu so sacharidmi na tvorbe energie. Naviac ich telo potrebuje preto, aby dokázalo vstrebať niektoré vitamíny, ktoré sú rozpustné v tukoch (A, D, E, K). A čo je podstatné, tak je to práve tuk, ktorý je nositeľom chuti. Iste ste počuli, že nasýtené mastné kyseliny sú zdraviu škodlivé. To je síce pravda, ale u kokosu platí výnimka potvrdzujúca pravidlo. Triglyceridy, ktoré kokos obsahuje sú tuky so stredným reťazcom (MCT) a tým sa líši od iných nasýtených mastných kyselín. Tieto MCT tuky sa v tele lepšie metabolizujú a telo ich dokáže veľmi efektívne využiť k produkcii energie. Okrem toho MCT tuky obsiahnuté v kokose majú antibakteriálne a antimikrobiálne účinky. 

700-1647k16xp8u34791-struhany-kokos-infografika-brainmarket-sk

Čo všetko kokos obsahuje?

Čo robí kokosový orech tak výnimočný je kyselina laurová, ktorú obsahuje. Jedná sa o mastnú kyselinu, ktorá sa nachádza tiež v ľudskom materskom mlieku. Kyselina laurová je užitočná v boji proti plesniam, vírusom a baktériám. Mimo to znižuje hladinu LDL (zlého) cholesterolu v krvi. Škodlivý LDL cholesterol je ten, ktorý môže spôsobiť rôzne kardiovaskulárne ochorenia.

Okrem toho kokos obsahuje vitamíny a minerály, ktoré sú pre telo nenahraditeľné. Obsahuje silné antioxidanty, ktoré zachycujú voľné radikály v bunkách. Tieto voľné radikály kyslíku môžu spôsobiť radu ochorení. Kokosové mäso, ako sa nazýva dužina kokosu, obsahuje minerály a to na prvom mieste mangán. Mangán je minerál, ktorý aktivuje enzýmy užitočné pre metabolizmus, hojenie rán, podporuje zdravie kostí a má antioxidačné funkcie. Ďalej je kokos bohatý na meď a železo, ktoré pomáhajú vytvoriť červené krvinky, rovnako ako selén. Dôležitý antioxidant, ktorý chráni bunky. Pokiaľ do jedálnička pridáme kokos, môžeme si byť istý, že tým značne podporíme hladinu vápniku v tele, ktorý pomáha udržovať zdravé kosti, zuby a hrá rolu v komunikácií medzi mozgom a ostatnými časťami tela.

Zaradiť kokos do svojho jedálnička by mali diabetici, pretože kokos zlepšuje vylučovanie inzulínu v tele a tiež zvyšuje využitie glukózy, čím pomáha kontrolovať hladinu cukru v krvi. Je to pretože, kokos má pozitívny vplyv na hormóny, ktoré regulujú hladinu cukru v krvi.

Kokosové mlieko

Kokosové mlieko je tekutina, ktorá vzniká z dužiny zrelých kokosov čiže kokosového mäsa. Má ľahko sladkú intenzívnu chuť a arómu. Je obľúbenou súčasťou indickej, thajskej, havajskej a juhoamerickej kuchyne. Proces extrakcie zahrnuje strúhanie mäsitej časti ovocia a jeho namočenie do horúcej vody. Krém, ktorý sa tvorí na povrchu kvapaliny sa zbiera, aby sa použil ako kokosový krém, zatiaľ čo zostávajúca kvapalina sa potom precedí a oddelí od buničiny, aby sa získalo kokosové mlieko. Kokosové mlieko je zdravou náhradou u osôb s intoleranciou laktózy. Okrem toho obsahuje zinok, minerál, ktorý pomáha pri obnove buniek, ktoré lemujú črevnú stenu. Tým sa zabráni premiestneniu škodlivých baktérií z čreva do krvného obehu a zníži sa riziko hnačkového ochorenia. V súčasnej dobe môžete nájsť kokosové mlieko aj v prášku. Kokosové mlieko obsahuje veľké množstvo niektorých kľúčových minerálov, ako je železo, vápnik, draslík, horčík a zinok. Obsahuje tiež významné množstvo vitamínu C a E. Jedna šálka kokosového mlieka (asi 240 g) obsahuje 13 g sacharidov, 5 g vlákniny, 5 g bielkovín a 57 g tuku, najmä nasýtených tukov. Okrem tekutej formy kokosového mlieka dnes môžeme nájsť aj jeho práškovú formu, tá je rovnako kvalitná čo sa týka obsahu živín, hlavnou výhodou je jeho dlhšia trvanlivosť. 

Kokosová voda

Voda z kokosu je často zamieňaná s mliekom. Zatiaľ čo mlieko je tekutina lisovaná z kokosovej dužiny, kokosová voda je to prvé čo nám zo zeleného kokosu vytečie. Je to číra tekutina, ktorá je považovaná za prírodné elektrolyty, pretože obsahuje veľa minerálnych látok. Je bohatá na draslík, vápnik, mangán, antioxidanty, aminokyseliny a cytokininyKokosová voda je najlepším zdrojom draslíku a obsahuje takmer 470 mg draslíka. Množstvo minerálov sa môže meniť v dôsledku zmien podľa toho, ako je kokosový orech zrelý. V priemernom kokosovom orechu nájdeme asi 1 šálku vody. Nájdu sa aj kritici, ktorí kokosovú vodu považujú za iba marketingový trhák, avšak nezanedbateľný obsah látok, ktoré kokosová voda obsahuje sa jej nedajú uprieť. Bežne sa používa k rehydratácií po fyzickej aktivite alebo ochorení, ako je hnačka. Voda je tak skvelý pomocník v horúcich letných dňoch alebo pri a po tréningu. Môžete si ju so sebou vziať na bicykel alebo do hôr, aby ste si boli istí, že doplníte telu všetky dôležité minerály.

Kokosová múka

Kokosová múka obsahuje veľký obsah vlákniny, bielkovín a zdraviu prospešných tukov. Naviac má nízky glykemický index, takže opäť veľká výhoda pre diabetikov. Múka sa vyrába z kokosového mäsa, ako sa hovorí dužine vnútri kokosu, z ktorého sa najprv oddelí kokosové mlieko a potom sa pri nízkej teplote vysuší a pomelie. Tým je kokosová múka na svete. Kokosová múka naviac oproti mandľovej múke má viac vlákniny a menej kalórií, takže je vhodná aj do redukčného jedálnička. Ďalej môžu kokosovú múku zaradiť osoby s tráviacimi problémami ako je syndróm priepustného čreva, cukrovka, osoby s alergiou na orechy alebo priaznivci paleo stravy.

Kokosový cukor

Nemusí to byť len samotné kokosové mäso, ktoré môžeme smelo zaradiť do jedálnička. Veľmi obľúbený je v poslednej dobe kokosový cukor, ktorý sa získava z nektáru kvetov kokosovej palmy, ktorý sa nechá skryštalizovať. Sladivosť má takmer totožnú s repným cukrom, ale čo je najdôležitejšie, tak je jeho glykemický index, pretože ten je 35! Pre predstavu, klasický biely repný cukor má 70. To je dosť veľký rozdiel na to, že sa mu skvele vyrovná svojou sladivosťou. Naviac sú v kokosovom cukre zachované dôležité antioxidanty a hoci sa jedná o cukor, tak je to zároveň zásaditá potravina. Kokosový cukor je výbornou alternatívou pre diabetikov a možno ho použiť všade tam, kde by ste použili biely cukor. 

 

Veronika Halusková