Pomôžte nám! S jarným upratovaním skladu! Viac: ZDE

Vysoký tlak alebo Hypertenzia: Príznaky a prírodná liečba

Hypertenzia alebo vysoký krvný tlak je najčastejšie ochorenie kardiovaskulárneho systému, ktorým trpí až 40% osôb vo veku 25 až 64 rokov. Bohužiaľ je často vysoký krvný tlak bagatelizovaný, pretože príznaky nemusia byť viditeľné mnoho rokov. Ak sa však hypertenzia nelieči, môže tento stav viesť k infarktu, mŕtvici, ischemickej chorobe srdca, ochoreniu obličiek a ďalším vážnym problémom, vrátane zvýšeného rizika demencie.

Kardiovaskulárny systém a krvný tlak

Ako už sám názov napovedá, kardiovaskulárny systém je zložený zo srdca a ciev. Je zodpovedný za transport kyslíka, živín a hormónov do telesných tkanív a odvod bunkových odpadových látok. Poháňaný je srdcom - orgánom, ktorý má za úlohu pumpovať krv po tele a tým ho zásobovať kyslíkom a živinami.

Krvný tlak udáva sila krvi tlačiaca na steny tepien pri pumpovaní krvi srdca. Vysoký krvný tlak nastáva vtedy, keď je táto sila príliš veľká. Pri meraní hodnôt krvného tlaku nás zaujímajú 2 čísla, merajúce 2 rozdielne tlaky. Prvé, vyššie číslo je systolický tlak, teda tlak krvi počas srdcového sťahu. Druhé, nižšie číslo je tlak diastolický, teda tlak meraný počas relaxácie srdcového svalu. Je bežné, že hodnota krvného tlaku počas dňa kolíše. Vysoký krvný tlak si tak môžete namerať napr. po intenzívnej fyzickej aktivite, či stresovej situácii. Nemusíte si však ihneď diagnostikovať hypertenziu. O diagnostike hovoríme až v momente, keď je hypertenzia nameraná v kľudovej situácii v 2 rozdielnych dňoch.

Vysoký krvný tlak delíme na primárny a sekundárny. Primárny má asi 90% hypertonikov a jedná sa o vysoký krvný tlak, ktorý je spôsobený nezdravým životným štýlom, stresom, fajčením alebo stravou. Sekundárna hypertenzia nie je taká častá a môže byť spôsobená poruchami endokrinného systému, ochorením obličiek, spánkovou apnoe a pod.

Výrazne vyššia by nemala byť ani jedna z meraných hodnôt krvného tlaku. Z hľadiska rizika a ďalších ťažkostí je však systolický tlak ten dôležitejší (Okrem tzv. juvenilnej hypertenzie, ktorá sa týka osôb mladších ako 30 rokov, kde je rizikovejšia zvýšená diastolická hodnota.). Pokiaľ je hypertenzia dlhodobá a plne rozvinutá, či sa prejavili jej následky v podobe ťažkostí ako infarkt alebo mŕtvica, okamžite sa nasadzujú lieky na zníženie krvného tlaku. Podobne sa postupuje aj u diabetikov, ktorí sú k hypertenzii náchylní. Pokiaľ nemáte obdobné problémy, alebo hodnoty krvného tlaku nie sú tak alarmujúce, postačia systémové opatrenia, ktoré si neskôr vysvetlíme.

Príznaky vysokého krvného tlaku

Vysoký krvný tlak predstavuje pomerne vážny problém. Bohužiaľ o ňom nemáme často ani najmenšie tušenie! Príznaky hypertenzie totiž nie sú po väčšinu doby, až do plného rozvinutia choroby bolestivé. Akonáhle k plnému rozvinutiu následkov hypertenzie dôjde, je však príliš neskoro. Preto sa hypertenzia často prezýva "tichý zabijak". Väčšina hypertonikov si zdanlivo nesúvisiace príznaky, ako je bolesť na hrudi, zmätenosť, bolesti hlavy, šum v ušiach, nepravidelný srdcový tep, únava, rozostrené videnie alebo krvácanie z nosa, nespája s hypertenziou. Sú to ale spomínané faktory, ktoré sú najčastejším znakom hypertenzie.

Pri akých hodnotách by ste mali spozornieť? Pri tlaku 140/90 už hovoríme o vysokom krvnom tlaku, s ktorým je potrebné pracovať.

Stupne krvného tlaku

  • Hypertenzia 1. stupňa - systolický tlak je medzi 130 a 139 mm Hg a diastolický 80 a 89 mm Hg.
  • Hypertenzia 2. stupňa - systolický tlak je 140 mm Hg a diastolický je 90 mm Hg alebo vyšší.
  • Hypertenzná kríza - systolický tlak je vyšší než 180 mm Hg alebo diastolický tlak je vyšší než 120 mm Hg. Krvný tlak v tomto rozmedzí vyžaduje naliehavú lekársku pomoc. Pokiaľ sa pri tak vysokom krvnom tlaku objavia príznaky ako je bolesť na hrudi, bolesť hlavy, či dýchavičnosť, je nutná okamžitá lekárska pomoc.

Mužov by mohlo zaujímať, že v súvislosti s vysokým krvným tlakom môže tiež dochádzať k erektilnej dysfunkcii. Vysoký krvný tlak bráni normálnemu rozťahovaniu ciev vedúcich do penisu. Výsledkom je nedostatočný prívod krvi, živín a kyslíka a erektilná dysfunkcia. Štúdia v časopise Journal of the American Geriatrics Society zistila, že asi 49% mužov vo veku 40 až 79 rokov s vysokým krvným tlakom malo erektilnú dysfunkciu. [1]

Príčiny vysokého krvného tlaku

Vysoký krvný tlak je jedným z príznakov metabolického syndrómu. To nie je nič iné ako zoskupenie niekoľkých zdravotných problémov, ktoré sú z veľkej časti spôsobené zlou životosprávou a nedostatkom pohybu. Okrem vysokého krvného tlaku metabolický syndróm zahŕňa aj nadváhu alebo obezitu, vysoký cholesterol a triglyceridy v krvi, zvýšenú hladinu krvného cukru a poruchu metabolizmu cukrov.

  • Strava s vysokým obsahom soli a tukov.
  • Chronické ochorenia ako sú problémy s obličkami, cukrovka a vysoký cholesterol.
  • Rodinná anamnéza - určite nemôžeme zabudnúť na skutočnosť, že vysoký krvný tlak máme aj v rodinnej anamnéze. Výhodou je to, že pokiaľ vieme, že máme k hypertenzii predispozície od rodičov alebo starých rodičov, môžeme s tým pracovať a riziko čo možno najviac znížiť.
  • Nedostatok pohybu.
  • Vyšší vek - čím ste starší, tím je pravdepodobnejšie, že budete mať vysoký krvný tlak.
  • Nadváha alebo obezita - čím vyššia je vaša telesná hmotnosť, tým viac krvi potrebujete na zásobenie tkanív kyslíkom a živinami. Ako sa zvyšuje objem krvi cirkulujúcej vašimi cievami, zvyšuje sa tlak na steny tepien.
  • Stres.
  • Fajčenie alebo nadmerné pitie alkoholunie len že samotné fajčenie zvyšuje krvný tlak, ale chemické látky v tabaku navyše poškodzujú výstelku stien tepien. Následkom toho dôjde k zúženiu tepien a hypertenzii. Viete, že hodnota krvného tlaku stúpne po každej cigarete približne o 10 10 mm Hg?

Ako bojovať proti vysokému krvnému tlaku?

1.) Obmedzte soľ

Mnohí už toto možno počuli od svojho lekára. V očiach pacientov je to už akási mantra, ktorú počuje často. Možno je dobré pochopiť, prečo je pri vysokom krvnom tlaku dôležité obmedziť soľ. Sodík je minerál, ktorý určite telo potrebuje, ale jeho vysoká hladina je to, čo krvný tlak zvyšuje. Presnejšie povedané, telo zadržiava viac tekutín, čo následne zvyšuje krvný tlak.[2] Samotná soľ je kombinácia sodíka a chlóru a z praxe je dnes jasné, že Česi konzumujú až trojnásobne viac soli ako sa odporúča (odporúčaná denná dávka je cca 6g soli).

Miesto soli skúste zaradiť jednodruhové korenie ako je petržlen, provensálske bylinky, cibuľu alebo cesnak. Zaujímavé je aj to, že nadmerná konzumácia soli ničí chuťové bunky, ktoré potom nedokážu rozoznať jemnejšie chute. Podobne ako pri cukre platí aj pri soli navykacia doba, kedy vám spočiatku zníženie soli v potrave môže pripadať ako nesplniteľné. Pokiaľ tomu však dáte čas, chuťové bunky začnú rozoznávať aj iné chute.

Okrem vysokého krvného tlaku môže nadmerná konzumácia sodíka v potrave zvyšovať vylučovanie vápnika močom a môže prispievať k rozvoju osteoporózy. Okrem toho tiež predstavuje nadmernú záťaž pre obličky. Výnimočné nie sú ani opuchy, ktoré sú dôsledkom nadmerného zadržiavania vody v tele.

Výber potravín je pri hypertenzii dôležitý. Ak sa bavíme o obmedzení soli, nemáme na mysli iba soľ, ktorou si dosoľujeme naše jedlá. Veľa potravín, najmä tých spracovaných, obsahuje vysoké množstvo skrytej soli. Vyhnúť by sme sa mali konzervovaným potravinám alebo potravinám v rôznych nálevoch. Jednoduchá poučka pri výbere potravín je tá, dávať na prvé miesta potraviny celistvé, ktoré sami postupne spracovávame. Vyradiť by sme mali údeniny, ktoré obsahujú dusíkaté soli, ktoré prirodzene fungujú ako konzervant.

2.) Zvýšte príjem draslíku

Normálna hladina draslíka je dôležitá pre funkciu hladkého svalstva ciev a podieľa sa aj na zdraví ciev. Draslík znižuje krvný tlak a chráni pred svalovými kŕčmi. Optimálne hladiny draslíka sú taktiež dôležité pre vedenie signálov v nervovom systéme a srdci. Tým nás tiež chráni pred nepravidelným srdcovým tepom.

Ako sme si vysvetlili, sodík v nadbytočnom množstve je minerál, ktorý zvyšuje krvný tlak. Presnejšie povedané jeho konzumácia v nadbytočnom množstve spoločne s nedostatkom draslíka. Draslík je ten, ktorý dokáže hladinu sodíka znížiť a tým je jeho suplementácia pri vysokom krvnom tlaku benefitná. Do stravy je vhodné zaradiť potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvo draslíka, ako sú banány, marhule, avokádo, citrusy, tuniak, bobuľovité ovocie, špenát alebo paradajky, ktoré sú okrem draslíka bohaté tiež na lykopén. Látku, ktorá výrazne pomáha udržať pružné a pevné cievy.

3.) Znížte mieru stresu

Chronický stres je jedným z primárnych spúšťačov, ktorý v dlhodobom horizonte môže prispieť k vysokým hodnotám krvného tlaku. Vždy sa možno stresu vyhnúť nemôžeme, ale minimálne môžeme ovplyvniť to, ako naň budeme reagovať.

  • Naplánujte si deň a sústreďte sa na svoje priority. 
  • Vyhnite sa snahe robiť príliš mnoho vecí naraz a naučte sa hovoriť nie. 
  • Pokúste sa vyhnúť spúšťačom stresu. 
  • Urobte si čas na odpočinok a na činnosti, ktoré vás bavia. 
  • Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú pozitívne naladení.
  • Zaraďte meditáciu.

4.) Konzumujte nutrične bohatú stravu

Strava je jednou z najdôležitejšej vecí, na ktorú by sme sa mali zamerať, pokiaľ chceme mať krvný tlak pod kontrolou. Ľudia s vysokým krvným tlakom majú tendenciu jesť nezdravú stravu s nízkym obsahom živín, elektrolytov (najmä nízkych hladín draslíka), antioxidantov a vlákniny. Sodík, alkohol, rafinované potraviny, cukor a trans-tuky, to všetko zvyšuje pravdepodobnosť vzniku hypertenzie. Zamerajte svoj jedálniček na nespracované jedlá, najmä na čerstvú zeleninu, ovocie a zdraviu prospešné tuky.

Čo sa samotných tukov týka, tak prevažnú časť by mali tvoriť nenasýtené mastné kyseliny, ktoré nájdeme v rybách a kvalitnom rybom oleji, rastlinných tukoch ako je olivový olej, avokádový olej, ktorý je vynikajúci aj na tepelnú úpravu potravín, pretože jeho dymový bod 270° C. Z orieškov dajte prednosť mandliam alebo vlašským orechom.

5.) Zvýšte oxid dusnatý čiže NO

Je to Až 20 rokov, čo za objav mechanizmu pôsobenia oxidu dusnatého dostali Nobelovu cenu za medicínu 3 lekári na čele Louisom Ignarrom, ktorý je prezývaný otcom viagry. Ich tvrdenie, že NO je plyn, ktorý prenáša signály v organizme, spôsobilo revolúciu v medicíne, predovšetkým v kardiovaskulárnej medicíne.

Telo využíva oxid dusnatý mnohými rôznymi spôsobmi, ale ten, na ktorý sa dnes zameriame, je vazodilatácia teda roztiahnutie ciev. Vnútorná výstelka ciev sa spolieha na oxid dusnatý, ktorý signalizuje hladkému svalstvu, ktoré ho obklopuje, aby sa uvoľnilo. Táto relaxácia sa nazýva vazodilatácia a spôsobuje, že sa krvné cievy rozširujú, čo umožňuje, aby cievou pretekalo viac krvi. Vďaka rozšíreným cievam sa znižuje tlak v cievach, zrazu sú jednoducho priechodnejšie. Pokiaľ bojujete s vysokým krvným tlakom je vhodné zaradiť 5 až 8 G citrulínu denne, ktorý je prekurzorom arginínu z ktorého sa sa v organizme vytvára NO.

6.) Pridajte D3 a K2

Nedostatok vitamínu K a D je dlhodobo spájaný so zvýšeným rizikom srdcových problémov. Nedávna štúdia vedcov z EMGO Institute for Health and Care Research ukazuje súvislosť medzi vitamínom D3 a K2 a tým, ako ovplyvňujú ich nízke hladiny krvný tlak. Nedostatok týchto dvoch vitamínov zvyšuje riziko hypertenzie o 62%. Štúdia sa zamerala na 402 účastníkov a zbierala dáta po dobu viac ako 6 rokov. Zistenie možno ľahko zovšeobecniť, pretože vedci zaznamenali najvyšší krvný tlak u ľudí s najnižšími hladinami vitamínu D a K.

Vitamín K2 je pre zdravie srdca kľúčový. Stimuluje totiž proteín, ktorý zabraňuje ukladaniu vápnika okolo výstelky krvných ciev. To môže pomôcť zabrániť zúženiu krvných ciev vplyvom vápnikových usadenín a tým dochádza k zníženiu tlaku v cievach. V štúdiách viedla suplementácia vitamínom K2 k 52 % poklesu pravdepodobnosti rozvoja kalcifikácie ciev ak 57 % nižšiemu riziku úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia. Bez pochyby jednou z najlepších foriem vitamínu K2 MK7 je jeho patentovaná enkapsulovaná forma K2VITAL DELTA, ktorú sme dali spoločne vitamín D3 do produktu BrainMax D3 & K2. Táto forma je najstabilnejšou a najviac biodostupnou formou na trhu, ktorá bezpečne zaistí stabilnú infúziu vitamínu K2 do organizmu. Niekedy sa hovorí o tom, že Vitamín D3 môže spôsobovať ukladanie vápnika do ciev a preto je vhodné užívať ho práve s vitamínom K2.

7.) Pridajte fyzickú aktivitu

Pohyb je pre zdravý kardiovaskulárny systém kľúčový. Krv, ktorá prúdi tepnami pri fyzickej aktivite so sebou berie aj drobné čiastočky plátov, ktoré by sa mohli v tepnách zhlukovať a potenciálne spôsobiť problém. Väčšinu ľudí od pohybu odrádza vyčerpanie, ktoré ide ruka v ruke s pohybom v anaeróbnom pásme. Z hľadiska zníženia rizika kardiovaskulárnych ochorení je ideálne voliť aeróbnu aktivitu, pri ktorej dokážete stále dýchať nosom, a po ktorej sa cítite príjemne unavení. Napríklad rýchla chôdza alebo klus, jazda na bicykli, plávanie atď.[3]

 

8.) Zaraďte horčík 

Horčík pomáha regulovať stovky telesných procesov, vrátane krvného tlaku, hladiny krvného cukru, svalových a nervových funkcií. Horčík je minerál, ktorý pomáha uvoľniť cievy a má tak efekt na prirodzené zníženie krvného tlaku. Ľudia v klinických štúdiách, ktorým bolo podávané 300-500 mg horčíka po dobu 2-3 mesiacov, trvalo vykazovali zlepšenie krvného tlaku v porovnaní s placebom.[4]

9.) Vyvarujte sa fajčeniu

Zákaz fajčenia je jedným z primárnych opatrení v boji proti vysokému krvnému tlaku. Fajčenie z dlhodobého hľadiska poškodzuje cievy a zvyšuje krvný tlak.

Káva áno - nie? 

Konzumácia kávy je v súvislosti s hypertenziou trochu kontroverznou témou. Avšak podľa najnovších výskumov, nie je priama súvislosť medzi konzumáciou kávy a rizikom vysokého krvného tlaku. Podľa niektorých výskumov môže mať káva dokonca protektívny efekt voči kardiovaskulárnym ochoreniam a kyselina chlorogénová, ktorú káva obsahuje, má benefitné účinky na krvný tlak. [5,6] Nie je teda najskôr nutné kávu úplne odstrániť. Takže, ak ste milovníkmi kávy, tak si šálku kvalitnej kávy s kľudom doprajte.

Záver

Hypertenzia  je ochorenie, ktoré sa týka veľkej časti populácie a aj napriek intenzívnej osvete to pre mnoho ľudí zdanlivo nepredstavuje problém. Avšak neliečená hypertenzia je značné riziko všetkých spomínaných kardiovaskulárnych ochorení. Dnes sa mylne domnievame, že sa vysoký krvný tlak týka iba starších osôb. Opak je ale pravdou. S vysokým krvným tlakom sa dnes stretávajú aj deti a ľudia do 30 rokov.

Často pomôže jednoduché riešenie užívať kvalitný horčík, draslík a vitamín D3&K2. Veľmi zaujímavým riešením je tiež užívanie citrulínu s arginínom pre navýšenie hladiny oxidu dusnatého, ktorý cievam signalizuje ich roztiahnutie a vďaka tomu sú cievy priechodnejšie a tlak klesá, nehľadiac na to, že tkanivo je vďaka väčšiemu prekrveniu lepšie zásobované živinami.

 

 

1. Blood pressure, sexual activity and erectile function in hypertensive men: baseline findings from the Systolic Blood Pressure Intervention Trial (SPRINT), Capri G. FOY, Ph.D., M.S.,a Jill C. NEWMAN, M.S.,b Dan R. BERLOWITZ, M.D.,c Laurie P. RUSSELL, M.S.,b Paul L. KIMMEL, M.D.,d Virginia G. WADLEY, Ph.D.,e Holly N. THOMAS, M.D., M.S.,f Alan J. LERNER, M.D.,g William T. RILEY, Ph.D.,h and SPRINT Study Research Group

2. VOLLMER, William M, Frank M SACKS, Jamy ARD, et al. Effects of Diet and Sodium Intake on Blood Pressure: Subgroup Analysis of the DASH-Sodium Trial. 2001.

3. BJÖRNTORP, P. Effects of physical training on blood pressure in hypertension. 1987. 

4. T DIBABA, Daniel, Pengcheng XUN, Yiqing SONG, Andrea ROSANOFF, Michael SHECHTER a Ka HE. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5573024/. 2017.

5. JH, O'Keefe, DiNicolantonio JJ a Lavie CARL. Coffee for Cardioprotection and Longev2018.

6. MUBARAK, Aidilla, Catherine P BONDONNO, Alex H LIU, Michael J CONSIDINE, Lisa RICH, Emilie MAS, Kevin D CROFT a Jonathan M HODGSON. Acute effects of chlorogenic acid on nitric oxide status, endothelial function, and blood pressure in healthy volunteers: a randomized trial2012.

 

 

Ak ste v článku zaznamenali chybu alebo preklep, dajte nám, prosím, vedieť na mail  korektura@brainmarket.sk. Ďakujeme!

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie