Jarné upratovanie skladu! Stovky produktov výhodnejšie! NAKUPOVAŤ

Trápia vás studené ruky a nohy? Možno máte deficit niektorého z vitamínov alebo minerálov?

Cítite sa často chladno, aj keď je ostatným v miestnosti teplo? Trápia vás neustále pocit studených nôh a rúk? Môže to mať množstvo príčin a väčšinou ide o maličkosti, na ktoré sme len nepomysleli. Od bežných reakcií na chladné prostredie až po indikátory systémových ochorení, studené končatiny predstavujú zaujímavý príklad toho, ako náš telesný termoregulačný systém interaguje s vonkajším prostredím a celkovým našim zdravím.

Čo najčastejšie spôsobuje studené končatiny?

1.) Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny pomáhajú udržiavať pružnosť krvných ciev, čo je dôležité pre správny krvný obeh. Nedostatok omega-3 týchto kyselín môže viesť k zníženiu pružnosti ciev a horšiemu krvnému obehu.

2.) Nedostatok železa (anémia)

Železo je zásadné pre tvorbu hemoglobínu: Hemoglobín je proteín v červených krvinkách, ktorý je zodpovedný za prenos kyslíka z pľúc do ostatných častí tela. Nedostatok železa spôsobuje zníženú produkciu hemoglobínuKeď má telo nedostatok železa, nemôže efektívne produkovať hemoglobín, čo vedie k anémii. Anémia znamená, že krv nemôže efektívne prenášať dostatok kyslíka do tkanív tela, vrátane končatín. Nedostatok železa môže tiež ovplyvniť svalovú funkciu a vytrvalosť, čo ďalej znižuje schopnosť tela regulovať teplotu a udržiavať teplo v končatinách.

Význam železa v těle

3.) Nedostatočná funkcia štítnej žľazy

Pocit studených rúk a nôh pri hypotyreóze, stave, keď štítna žľaza nedokáže produkovať dostatok hormónov, je spojený s niekoľkými kľúčovými aspektmi, akými hypotyreóza ovplyvňuje telo. Hormóny štítnej žľazy ovplyvňujú tiež silu a frekvenciu srdcových sťahov a celkový objem cirkulujúcej krviZnížená aktivita štítnej žľazy môže spôsobiť, že srdce pumpuje menej efektívne, čo môže viesť k zníženému prietoku krvi do končatín. Celkovo môžu ľudia trpiaci hypotyreózou cítiť únavu a môžu byť často zimomriaví, pretože telo efektívne nereguluje svoju teplotu a energetický metabolizmus.

4.) Nedostatok základných živín - TERMOGENÉZA

Mohli ste sa s tým stretnúť, ak ste niekedy držali drastické diéty. Nedostatok základných živín ako sú bielkoviny, tuky a sacharidy spôsobuje, že telo má menej energie na udržiavanie telesného tepla, čo zhoršuje pocit studených končatín. Rola makroživín hrá kľúčovú rolu v telesnom metabolizme a termogenéze. Termogenéza je proces, kedy telo premení energiu (z tukov, sacharidov a bielkovín) na teplo. Tento proces je nevyhnutný pre udržiavanie normálnej telesnej teploty, a ak telu chýbajú kľúčové zdroje energie, môže to mať za následok zníženie telesnej teploty a pocit studených končatín. Okrem toho, metabolizmus týchto živín ovplyvňuje aj cirkuláciu a celkový energetický stav tela, čo má tiež vplyv na teplotu končatín.

Co může způsobovat studené končetiny

5.) Nízky krvný tlak

Nízky krvný tlak znamená, že krv nie je tak efektívne pumpovaná po tele. A to vrátane končatín. Znížený prietok krvi vedie k tomu, že končatiny (ruky a nohy) sú chladnejšie, pretože do nich neprúdi dostatočné množstvo teplej krvi.

6.) Nedostatok vitamínu B12

Vitamín B12 je nevyhnutný pre správnu tvorbu červených krviniek. Nedostatok tohto vitamínu môže spôsobiť anémiu, stav, keď telo nemá dostatok zdravých červených krviniek. Anémia môže viesť k zníženému prísunu kyslíka do tkanív, vrátane končatín, čo môže spôsobovať pocit chladu. Okrem toho je vitamín B12 dôležitý pre udržanie zdravia nervového systému. Nedostatok tohto vitamínu môže viesť k nervovým poškodeniam, čo môže spôsobiť zmeny v pocite teploty a zhoršenie citlivosti končatín, čo môže byť interpretované ako pocit studených rúk a nôh. Okrem toho nedostatok môže viesť k problémom s cirkuláciou, čo môže obmedziť prietok krvi do častí tela, ako sú ruky a nohy.

Záver

Samozrejme, že príčin môže byť aj viac. Studené končatiny môžu súvisieť s hormonálnou nerovnováhou, stresom alebo nedostatkom iných prvkov, ako je horčík, ktorý plní viac ako 300 funkcií v tele. Skúste sledovať čas a okolnosti, pri ktorých sa vám toto deje, a dbajte na prísun živín. Často stačí zmeniť veľmi málo, aby bolo telo spokojné.

 

Veronika Halusková