STOP alergiám! Vyskúšajte našu novinku Brainmax Quercetin & Bromelaín! Nakupujte TU

BIO múky - v čom sa líšia a aké sú ich prínosy?

V dnešnom článku si predstavíme jednotlivé druhy bio múk, s ktorými sa môžeme stretnúť a tiež si vysvetlíme jednotlivé rozdiely medzi nimi. Či už v rámci ich prínosov pre celkové zdravie, tak konkrétne príklady, ktoré sú vhodné pre bezlepkovú diétu alebo treba diabetikov.

Lepok a glykemický index

Najprv by sme si mali povedať, prečo je dobré zaradiť do nášho jedálničku aj iné alternatívy múky, než iba klasickou pšeničnou. Je niekoľko vecí, ktoré by sme pri výbere mali zohľadniť. Pokiaľ máme intoleranciu na lepok, tak tam je to jasné. Je potreba sa lepku úplne vyhnúť a vďaka veľkému množstvu jednotlivých druhov múky, máme dnes už pomerne široký výber. Ďalší aspekt pri výbere by mal byť glykemický index, čo je pojem, ktorý určite poznajú hlavne diabetici. Glykemický index je veličina, ktorá udáva čas, za ktorú sa využije glukóza z každej potraviny. Pretože veľké výkyvy hladiny krvného cukru nie sú dobré pre nikoho z nás, je dobré si najčastejšie vyberať potraviny, ktoré majú glykemický index čo najnižší. To zaistí pomalé stúpanie hladiny krvného cukru a následkom toho nedôjde ani k jeho rýchlemu poklesu. Klasická pšeničná múka má glykemický index 70 a niektoré múky, ktoré si dnes predstavíme, môžu mať glykemický index zhruba na polovici. Čo je jeden z mnoho výhod použitia aj iných druhov múky.

Okrem obsahu lepku a zmieneného glykemického indexu si môžeme všímať, že sú iné múky bohatšie na minerálne látky a vitamíny. To je ďalšia výhoda, kvôli čomu by sme sa mali poobzerať aj po iných variantách. 

Ryžová múka

Ryžová múka sa získava rozomletím buď hnedej alebo bielej ryže na jemný prášok a tým možno vhodne využiť zlomené zrna ryže. Nutričné hodnoty má veľmi podobné ako pšeničná múka, ale keďže neobsahuje lepok, tak ju používajú osoby trpiaci celiakiou. Veľmi dobre zahusťuje pokrmy a je ľahko stráviteľná. Ryžová múka má dosť vysoký glykemický index, takže diabetici by si mali strážiť jej množstvo. Ryža neobsahuje takmer žiadny sodík, a je preto vhodnou potravinou podporujúcou znižovanie krvného tlaku.

Špaldová múka

Špalda je pomerne dosť odolná obilnina a predpokladá sa, že bola použitá už pred 8000 rokmi! Vďaka svojej odolnosti pri jej pestovaní nie je potreba použiť rôzne pesticídy, ktorými sa bežne ošetruje pšenica. Práve odolnosť tejto obilniny z nej robí jednu z najstarších potravín a v dnešnej dobe ju čím ďalej viac ľudí zaraďuje do svojho jedálnička. Táto múka je výnimočná svojim obsahom minerálnych látok a to predovšetkým horčíku, draslíku, mangánu, vápniku, zinku a vitamínov skupiny B. Špaldová múka býva často ako náhrada za pšeničnú múku, pretože je pre tráviaci systém ľahší na jej spracovanie. Múka má orechovú a mierne sladkastú chuť. Čo sa týka jej nutričných hodnôt tak za zmienku určite stojí vyšší obsah železa a medi, ktoré podporujú krvný obeh a ďalej vápnik a fosfor, ktoré pomáhajú udržať silné kosti a zuby.  

spaldova-mouka-infografika-brainmarket-cz

Mandľová múka

Mandľová múka by sa dala prirovnať za kráľovnú pre sladké pečenie. Má sladkastú chuť a okrem toho, že je prísada klasického receptu na makrónky, tak sa hodí aj na pečenie iných sladkých dezertov. Veľmi obľúbená je u RAW stravovania, pretože môže byť súčasťou najrôznejších energetických tyčiniek, ktoré môžu slúžiť ako výborná desiata. Mandľová múka vzniká pomletím blanšírovaných mandlí, čo je proces, ktorý zbaví mandlí šupky, ktorá je horká. Múka rovnako ako mandle, je nabitá minerálmi predovšetkým horčíkom a vápnikom a okrem toho zdraviu prospešnými tukmi, ktoré dokážu znižovať hladinu LDL cholesterolu. Tj. cholesterol, ktorý je príčinou kardiovaskulárnych ochorení. Táto múka je vhodná pre diabetikov, pretože má nízky glykemický index! Je to pretože, obsahuje veľké množstvo vlákniny, ktorá glykemický index znižuje. Určite je dobré zmieniť, že akákoľvek ďalšia úprava jedla GI zvyšuje, ale minimálne u mandľovej múky je to výborný štart, ktorý si nemusia ani diabetici odpúšťať. 

Kokosová múka

Kokosová múka obsahuje veľký obsah vlákniny, bielkovín a zdraviu prospešných tukov. Naviac má nízky glykemický index, takže opäť veľká výhoda pre diabetikov. Múka sa vyrába z kokosového mäsa, ako sa hovorí dužine vnútri kokosu, z ktorého sa najprv oddelí kokosové mlieko a potom sa pri nízkej teplote vysuší a pomelie. Tým je kokosová múka na svete. Kokosová múka naviac oproti mandľovej múke má viac vlákniny a menej kalórií, takže je vhodná aj do redukčného jedálnička. Ďalej môžu kokosovú múku zaradiť osoby s tráviacimi problémami ako je syndróm priepustného čreva, cukrovka, osoby s alergiou na orechy, alebo priaznivci paleo stravy.

Cícerová múka

Cícer bol jednou z prvých pestovaných plodín a je stále jednou z najobľúbenejších strukovín po celom svete, takže niet divu, že sa stala obľúbenou aj cícerová múka. Táto múka má vyšší podiel vlákniny, neobsahuje lepok a ako ostatné strukoviny má vyššie percento bielkovín. V Ázii a na strednom východe ju môžete nájsť pod názvom besan a je hlavnou prísadou v tradičnej indickej, pakistanskej a nepálskej kuchyni. A pretože obsahuje veľa vlákniny, tak môže výrazne znížiť riziko ischemickej srdcovej choroby, obezity a cukrovky. Okrem toho má cícer celú škálu vitamínov, minerálov a predpokladá sa, že vápnik a horčík sú v cícery obsadené v ideálnom pomere. Tiež stojí za zmienku vyšší obsah kyseliny listovej a draslíka, ktorý pomáha udržať zdravé srdce.

cicerova_muka_infografika_brainmarket_SK

Pohánková múka

Pohánka je tradičná česká potravina, ktorá sa postupom času úplne vytratila z jedálnička a je to škoda. Jedná sa totiž o pseudocereáliu, ktorá obsahuje veľké množstvo rutínu. Bioflavonoid, ktorý bol predtým označovaný ako vitamín P a ktorý udržuje pružnosť našich ciev. Mimo to má pozitívny vplyv na celý kardiovaskulárny systém. Pohánka je prirodzene bezlepková a obsahuje značné množstvo sacharidov. Vďaka svojmu nízkemu glykemickému indexu je vhodná aj pre diabetikov. Pohánka je vynikajúcim zdrojom minerálov a antioxidantov. Pokiaľ chcete zvýšiť príjem minerálov, môže vám pomôcť práve pohánková múka. Tá má totiž vyšší obsah medi, železa, fosforu a mangánu.

Všetky múky stoja minimálne za vyskúšanie, hoci sa každá z nich hodí na niečo trochu iné. Jednotlivé druhy spolu môžete kombinovať a nájsť si tak tu svoju správnu kombináciu.

 

Veronika Halusková